Hur du börja bygga din första App (3 / 7 steg)
Steg 3: Plocka ett språk
När det gäller att välja ett språk för att koden där nästan en oändlig mängd val. När börjar finns det dock några lätt att lära sig men ändå mycket kraftfulla språk. Det specifika språk som valts kommer att baseras i huvudsak på publiken och medellång vi diskuterade tidigare samt funktionerna i programmet. Referera till tabellen ovan som en Snabbguide till språk och Läs mer om varje nedan.
Python
Python är ett relativt nytt språk jämfört med de andra tre jag kommer att diskutera. Det är dock ett mycket användbart språk. Det har den enklaste syntaxen att lära sig och detta är ett bra drag för många människor, men denna brist på struktur kan ibland vara förvirrande för nyare kodare. Jag skulle rekommendera att använda Python om du vill göra något tungt matematiska eller automatisera något.
Java
Java är den gyllene standarden på nybörjare språk. De flesta inledande nivå kodning klasser undervisas i Java och det finns några goda skäl för detta. Först av allt har den en mycket väl definierad uppsättning regler för syntax som bidrar till att skapa bra kodning vanor. För det andra är det ett bra val för nästan alla typer av program. Detta är dock också dess undergång eftersom det inte är så specialiserade som andra språk. Om du vill fortsätta kodning utöver detta ett projekt skulle jag rekommendera Java. Det är också det språk som krävs för att någon Android programmera om det är ditt mål.
C++
C++ är ett bra språk att lära sig om du är intresserad av en lite djupare förståelse för hur datorer fungerar och hur vad din kodning översätter intro instruktionerna för datorn. Det är överlägset den mest kraftfulla språk jag diskutera här, men endast kräver lite mer ansträngning att lära än Java. Jag rekommenderar detta för blivande spelutvecklare och kanske de som redan har vissa Java erfarenhet och vill utöka deras kodning kunskap.
HTML
HTML är språket som webbplatsen. Om du vill göra en hemsida att informera din publik på en föremål eller kanske för att hålla reda på möten och evenemang för en klubb det är språket för dig. Baksidan av språket är det saknar möjligheten att mycket mer än Visa saker, men det är extremt lätt att lära och mycket flexibel när det gäller hur du vill visa information.
Om du tittar på exemplen från föregående steg kan vi bestämma att vi vill använda Java för tips räknaren på grund av dess förmåga för att göra den mobila på Android-enheter. När det gäller området kalkylatorn kan vi antingen använda Python på grund av matematisk art eller C++ om vi ville ha en mer robust bit av programvara.