Hur du skapar din egen kapacitiv touch flygplan med electro deg! (4 / 4 steg)
Steg 4:
Börja kodning!
Öppna din Arduino programvara och börja en ny skiss. Det första vi måste inkludera är CapSense biblioteket. Gå till skiss > Importera bibliotek > CapacitiveSensor, detta bör lägga till en rad överst i din skiss som säger #include
Kopiera följande kod i skissen:
#include
#define NUM_OF_SAMPLES 1 #define CAP_THRESHOLD 20
int ledPins [] = {5,6,7,8,9,10,11,12};
CapacitiveSensor cs_2_4 = CapacitiveSensor(2,4); 1 M motstånd mellan stift 4 & 2, stift 2 är givarstaven, plats i degen.
void setup() {för (int jag = 0; jag < 8; i ++) {pinMode(ledPins[i],OUTPUT);} cs_2_4.set_CS_AutocaL_Millis(0xFFFFFFFF);
}
void loop() {if(cs_2_4.capacitiveSensor(NUM_OF_SAMPLES) < CAP_THRESHOLD) {/ / kolla om indata är låg //waits fördröjningstid millisekunder}
annat {int timer = 150; //the tid (i millisekunder) ska gå mellan lysdioder //make mindre för snabbare växling och större för långsammare för (int ledPins = 5; ledPins < 13; ledPins ++) {/ / slå pin på: digitalWrite (ledPins, hög); delay(timer);
} / / slinga från högsta PIN-koden till den lägsta: för (int ledPins = 12; ledPins > = 5; ledPins--) {/ / Inaktivera PIN-koden: digitalWrite (ledPins, låg); delay(timer);
} } }
Ladda upp din skiss och få spela! När du plocka upp kapacitiv flygplanet bör din bana tänds för att guida dig i att landa.
Sedan kan du börja spela med mönster av lysdioder och komma med egna kapacitiv touch scenario!