Hur man använder datorn registrerar - lektion 1 - bitars grunderna, maskering, logik verksamhet (4 / 7 steg)
Steg 4: Varje Bit gör något
Eftersom det finns 8 bitar, då är de tillåtna nummer 0-255. Eftersom varje bit representerar en PIN-kod, kan sedan alla nummer du skriver till registret påverka flera stift.
Till exempel om du skriver ett decimaltal 10 eller i binära 00001010. För varje 0 du vänder bort PIN-koden, och för varje 1 du vrider på stiftet. Du vände på stift PB1 och PB3, och du har inaktiverat stift PB0, PB2, PB4-PB7. På Arduino du vände på stift 9 & 11, och stängt av 8, 10, 12, 13, xtal1 & xtal2.
http://www.AVR-tutorials.com/Digital/Digital-input...
Exempel på kod 2.
PORTB = B01100000 / / skriva B00001010 till Port B
Port B I/O | PB7 | PB6 | PB5 | PB4 | PB3 |
PB2
PB1
PB0
Databyte
B00001010
0
0
0
0
1
0
1
0
Arduino Pins
Crystal2
Crystal1
Pin13
Pin12
Pin11
Pin10
Pin9
Pin8
Status
(På/av)
Utanför
Utanför
Utanför
Utanför
På
Utanför
På
Utanför
Ändra digital stiften är ok, men eventuellt byta crystal stiften kan orsaka problem. Det skulle vara dåligt för en nybörjare att göra. Detta är en annan fördel med hur Arduino programplaneringen fungerar genom att hindra dig från att göra ett stort misstag.
Ibland gör på Arduino sätt du skriva fler rader kod. I stället för svarvning av/på digital stift 9-13 på en gång måste du individuellt skriva kod för att aktivera/inaktivera varje pin separat. Det är mer kod och mikrosekunder långsammare.
Långsammare koden är en bra handel, eftersom det gör din kod mycket säkrare och enklare att skriva.