Hur man använder rörelseinterpoleringar i Flash CS5 (4 / 5 steg)
Steg 4: Böjning banor och använda egenskaper
För att illustrera en krökt bana, jag ritade en ny liten form, denna gång en leucistic axolotl (som har uttalat loo-sis-tic axe-o-lot-ul för er som kommer att bli störd av det). Jag kommer att kalla honom Wolfe för kort, jag tror det är en söt namn för honom. Så, jag drog honom lite utanför scenen, och jag har beslutat att han kommer att flyga i (nämnde jag att han är en flygande axolotl?) från det övre högra hörnet av scenen och sedan ta bort som en graciös svan av luften. Nu låt oss komma igång.
Så, när du har gjort en annan form som du är glad att goof runt med, göra det du gjorde med det sista, förvandla det till en symbol och sedan skapa en rörelseinterpolering. Du kan bestämma storleken och inriktningen av först och sista bildrutorna som precis innan. Jag har beslutat att han är liten på den första bildrutan, men mycket stor på sist, eftersom han är på väg mot förgrunden. När jag har dragit hans till där jag vet att jag vill ha honom till slut, och han är rätt proportioner, ska jag bara kolla för att se det fungerade, precis som förra gången.
Fungerade det? Bra, nu är skillnaden från förra gången, att du ska ändra sökvägen. Om du rulla musen över de gröna sökvägsraden, ser du att en liten U formad ikon visas bredvid muspekaren. Används för att böja din linje något sätt du vill. Detta bidrar till att göra animeringen ser lite mer realistiskt.
Och medan vi är på ämnet av verkligheten, kanske du undrar, "Ja, hur ändrar jag den hastighet min form färdas på?" Det finns två sätt att göra detta. Det första sättet är att skapa flera interpoleringar till en nyckelbildruta (en nyckelbildruta är en bildruta som har den svarta pricken på den, en det är helt helt enkelt bildrutor). Det gör du sätter din form där du vill att det ska börja, då går du till den plats i nyckelbildruta där du vill att formen ska börja bromsa eller fortkörning upp (om det är senare i nyckelbildrutan, det blir långsam och sedan snabbt, en vice versa). När du har valt det, flytta din form där. Då kan du gå till slutet av ramen och lägga till nästa interpoleringen. Denna metod används också när du vill att en form för att resa i ett sicksack mönster, eller kanske studsa som en boll. Det andra sättet du kan göra det, är att använda funktionen lätthet i egenskaper. När du har den första bildrutan i nyckelbildrutan med dina barn i det valts, visas fönstret Egenskaper i längst till höger på skärmen. Detta har alternativ som lätthet, Rotation och sökväg. Lätthet kan vara mycket användbara, ju högre nummer, desto mer det kommer att sakta ner mot slutet av sin kurs. Jag tycker att det är aldrig riktigt tillräckligt för att göra en enorm inverkan dock, men det är en fin känsla ändå. Rotation alternativet är något du kan använda om du vill att formen ska snurra. Detta kan vara bra för titlar eller saker som det, men kom ihåg att det är mycket mer våldsamma utseende än bara rotera din form för hand. Sökvägen är bara matten för din väg, det är alla galna parabel grejer. Detta är användbart om du vill omvandla din hela vägen på en gång. Leka med vissa funktioner att se vad du gillar.
(Förresten, vänligen Vänligen ignorera kommentaren på tredje bilden som säger "används lökskal". Jag har en berusad onda tvilling som gillar att skriva saker på mitt arbete, men sedan inser hon att hon gjorde ett misstag, så att hon är ledsen, okej, bara lämnar den ensam! Tack)