Hur man bygger en 8-bitars dator (5 / 18 steg)
Steg 5: Binary räknar (programräknaren)
Om du ansluter resultatet av en JK flip flop till en annan och kaskad dem resultatet är en binär räknare som fungerar som en vägmätare. Detta beror på att som första JK flip flop i sekvens går högt, och sedan låg, det utlöser nästa en i sekvensen. Klockfrekvens (hur många gånger det slår på och av en sekund) halveras med varje successiva tillägg av en JK flip flop. Det är därför en JK flip-flop kallas också en klyfta-av-två-krets. Det resulterande mönstret för fyra JK flip flops är 0000, 0001, 0010, 0011, 0100, osv...
För enkel-som-möjligt datorn beskrivs i detta Instructable, men finns det några fler funktioner som du behöver för att göra datorn operativa. För att datorn ska kunna starta om sitt program måste möjligheten att rensa eller ange alla till dess resultat till noll. Programräknaren måste också möjligheten att ladda ett binärt ord för JMP op kod som gör att datorn kan hoppa till en viss instruktion. Logiska portar används för att uppnå detta mål. Lyckligtvis för oss binär räknare kommer i praktiskt marker med alla funktioner du behöver.