Hur man digitalisera 35mm negativ (12 / 15 steg)
Steg 12: I det digitala mörkrummet: svart och vitt
Svart och vitt är magi.
Vi har en 3D färgade uppfattning av världen. Svartvit minskar vad vi ser i ren form och tonal kvalitet.
I fotografi också som i målning är det viktigt att balansera dessa element.
Detta är vad du måste göra i det digitala mörkrummet.
Kamerainställningar
Negationen fotograferades med en diaprojektor som en ljuskälla (200W lampa) på 1/250 SEK exponering hastighet.
Projektorn var 60cm från skärmen ogenomskinlig.
Kameralinsen var inställd på F/8 för mindre distorsion och mer skärpedjup.
Välj ett tydligt mönster för fina inriktning.
I detta fall valde jag stol mönstret som var fokuserad genom att ställa in kameran i "live view" och används funktionen av förstoring x10 gånger på en detalj för fokusering. Detta är en mycket användbar funktion för de flesta DSLRs.
Digitala develpoment
Jag använde Photoshop 6.0. Terminologin är liknande för annan programvara.
1. det första skottet behöver beskära , Rotera och Färg invertera .
2. sedan färgsättningen vrids till gråskala detta resulterar i ett svagt bild som behöver ytterligare balansering av toner.
3. utmaningen här är att bevara detaljer samt gråskalan (e.g. i modellens hår) när du försöker öka mörka. Jag föredrar starkt att justera testtonernas nivåer istället för att använda verktyget gemensamma ljusstyrka/kontrast.
4. om det är nödvändigt att smidigt lägga tonerna till vissa begränsade oskärpa (Gaussian Blurr med en rad mindre än 3 pixlar).
4. Slutligen kan du behöva frame temat genom att beskära bilden.
Om denna bild:
Jag tog denna bild med en ödmjuk SMA kamera tillbaka i 1979 med en FP4 Ilford Svartvit negativ som jag utvecklat mig själv. Jag gillar graderingen av toner och förhållandet av de tre personer inblandade här: fotograf/tittaren, målare och modell. En av mina favorit bilder genom åren.