Hur man gör en fotboll Simulator (8 / 11 steg)
Steg 8: Tee
- Kända startpositionen för noggrann bestämning av bollflykt.
- Känd starttid för bollflykt, så du kan bestämma bollhastighet
- Tee switch, så du vet när du ska gå vidare till nästa steg i spelet.
I det här spelet startar varje nivå när du tee upp bollen. Målvakten signaleras att flytta till en klar ståndpunkt och hjälptexten på skärmen kommer att uppmana dig att sparka. Eftersom bollen lämnar tee, den arduino startar räknar tid, titta på för en balk paus. När en ljusstråle paus registreras, vi har flygtid, och vi kan beräkna position, hastighet och riktning. Observera att med samma hastighet, tar det längre tid för bollen att nå hörn än det kommer för att nå mitten, så vi bestämmer hastigheten av flygtiden dividerat med flyg distansera av bollen. Obs detta görs i spelet, eftersom arduino rapporteras endast boll position och flygtiden efter en balk paus.
Tee sig är bara en bit 1/2" tjock plywood med 2 x 4 passform till slut att ge det en liten lutning. Jag har bifogat en mikrobrytare som denna: http://www.sparkfun.com/products/9414 under mitten (där tee går) så vi kan känna bollen, och hela går sedan i mitten av en bit av billiga astroturf mattan. Viss mattan jag valde är här. (Home Depot länk). Eftersom det kommer i 12' bredd, jag skär den på mitten och gick med bitar för att göra en 4' x 6' tee yta, med min tee om i mitten, och sedan fodrade kanterna med svart tejp. Men hur att hålla bollen på plats? Det var en liten backe, men ändå tillräckligt för att låta bollen rulla bort utan något att fästa den. Jag försökte en massa saker här-även en klippa upp toalett kolven slut! Så småningom, fast jag på en lite skum rod tejpade i en cirkel (finns i alla hem underhåll butik.) Det här är vanligtvis används för stoppningsändamål trottoaren sprickor innan du fyller dem i, men det passar min ansökan bara bra. det flyger ofta bort med bollen, men barnen räknat snabbt ut de behövs för att köra och få det med varje spark.