Hur man gör en Sprite baserat spel för 3DS och DSi familj (1 / 3 steg)
Steg 1: till koden
Okej. Koden. Här ya' gå:
PNLTYPE "OFF"
X = 110
Y = 100
CLS
SKRIVA UT "EN SPRITE BASERAT SPEL"
SKRIVA UT "TRYCK PÅ VALFRI KNAPP FÖR ATT BÖRJA"
IF BTRIG() > 0 sedan GOTO
VÄNTA 1
GÅ TILL
CLS
SPSET 0,64,0, A, 0, 0
SPOFS 0, X, Y
OM KNAPPEN () == 4 DÅ X = X - 1 A = 1
OM KNAPPEN () == 8 DÅ X = X + 1 A = 0
VÄNTA 1
GÅ TILL
Okej, undrar du nästan definitivt vad allt detta är. Jag ska förklara. På toppen står det PNLTYPE "OFF". Det säger bara att den nedre skärmen förblir blank. Under står det SPSET 0,64,0, A, 0, 0. SPSET är kommandot för att visa en sprite. Alla saker efter det bestämmer vad spriten kommer att vara, och vad färgschema och andra. Det första numret är bara antalet spriten kommer att vad som kommer att kallas. Den andra siffran avgör vad sprite som det är. Den tredje tal är det tal som ändrar färgschemat. Fjärde är det tal som vänder sprite horisontellt, som i vår kod ett heltal används i sin plats. Den femte tal är det tal som vänder sprite vertikalt. Slutligen, sjätte numret gör spriten sett som under texten, eller över texten. SPOFS bestämmer var spriten. Den första siffran är antalet spriten du vill flytta. Den andra och tredje är X och Y-position. A = 0 och A = 1 i slutet av uttalandena som om BUTTON() vänder spriten så det ser ut som om det är att ändra riktning.
Tillval:
Om du vill ställa in gränser för din sprite, kan du lägga till denna bit av koden:
OM X < 0 då X = 0
OM X > 256 då X = 256
Detta borde vara ganska lätt att räkna ut vad den gör. Placera det under den om knapp () s.