Hur man gör papper hantverk från en spel- eller 3d modell (4 / 5 steg)
Steg 4: Pepakura
Pepakura Designer
Med denna programvara kan du konvertera 3d-modellen till ett vanligt papper.
Först måste vi öppna den *. Obj fil, Pepakura Designer börja arbetande whit en grön stapel och pop up-menyn bild 1, ibland design måste vara knäppa, den svarta delen är rätt position utan texturer. de grå delarna är det papperet, i detta fall mer detaljerade arbete behöver vi detta sätt eftersom vi inte vill dubbel sida Visa delar whit vitt papper
Här jag lägga till texturer (inställning /texture inställningar) i *. Jpg och ta bort raderna kanten (3D meny / Visa kanter) Detta ger oss en idé how´s modell sett wen klar bild 2
Nästa steg är putt skar han linjer hur vi vill arbeta modellen (rekommenderas starkt) eller klicka på knappen vik och ställa in storleken för papper men om du låter programvaran skär ensam modellen, mjukvaran gör alla nedskärningar långt av "kortare tid" och göra modell verkligen svårt monteras , kan du alltid returnera från vik processen med samma knapp och avbryta ändringarna programvaran gör (försöker arbeta nästan alla modellen)
Om modellen var arbetade i Autodesk 3Ds Max ser att errease framtida bekymmer kan du arbeta riktigt enkelt, du kan stänga av delarna du don´t behovet av att se och få en relly bra bild av de delar du behöver arbeta
för start den skurna framstegen måste du Välj gula fräsen i ikonmenyn och beröring raderna i modellen (alltid tycker om snittet kan göras, kan du testa utspelar sig modellen)
linjefärger kan vara förändringar i miljö / andra inställning / färg
i denna modell fungerar färgerna på detta sätt
Orange för att skära
Red för öppen kant (vissa tider behöver sätta viftar wen arbetar 2D design)
Mörkblå för kanterna med mjuk kurva
Ljusblå på kanterna med en hård kurva (behovet av uppmärksamhet här)
Gult för textur kroppsdel
Bild 3
Bild 4 här all nedskärningarna är slut
Nu utvecklas och välj är önskad storlek modellen (om du vill göra mer än en modell av samma spel kontrollera skalan) denna modell användning skala 9 och storleken 420 mm (jag gör andra härstamning modeller och vill ha samma storlek)
efter vik modellen alla modell flyttas till en vanligt papper kan 2D på höger sida, programvaran undvika kontakt med andra delar men använder en hel del ark, du kontrollera för ytterligare klaffar eller flytta lock för ett lätt arbete och kan flytta bitar för spara några papper
Bild 5 modell efter använder veckla upp knappen, modellen använder 64 ark
I höger sida av skärmen (2D design) kan du flytta, rotera delarna eller du kan klippa och klistra in för ett bättre utnyttjande av utrymme eller montera alternativ, samt whit viftar yo kan ändra sidan luckan är (till denna del eller den andra delen) eller om du vill gå ihop 2 delar (som den ursprungliga 3D modell benen och kroppen isn´t samma mesh) yo kan lägga lock utan conexion om det behövs
Bild 6 samma modell efter justera position i 2D design nu med endast 9 ark
nu kan du exportera till en skyddad *. Sub fil eller bara spara filen, jag rekommenderar för att använda Pepakura Viewer eller Pepakura Viewer för Silhouette CAMEO (om du fick en) för tryck och montera eftersom göra riktigt enkelt att identifiera delarna i ark och 3D-modellen. och för utskrift ger alternativ som lägga till nummer i alla klaffar (bara viftar med conexion inte anpassad) skriva ut viftar whit granne färg (denna hjälp whit felen)
Bild 7