Hur man gör RAM med en controller (2 / 5 steg)
Steg 2: Flip-flops
Vi använder flip flops, eftersom klockan tillåter en kort puls att frysa input på D till utgången på Q tills nästa klocka pulsen. till exempel kunde jag göra input på D vara hög, och sedan puls klockan hög under en kort tid (för en D typ flip flop är det stigande kanten, inte pulsen som utlöser klockan) och sedan utgång, Q, skulle bli hög. Det kommer att förbli hög tills antingen reset input kornorienterade elektroplåtar som hög, eller input på D är låg och klockan är pulsade igen. för Väduren kommer vi använda D ingång till input lite skrivas till minne och Q som produktion för att läsa den lagrade lite. för att skriva lite till minnet kommer vi att pulsen högt på klockan för att skapa en stigande kanten (eller en fallande kant om du har falling edge utlösta flipflops.
Den andra bilden visar en enkel RAM system tillverkade endast från flip-flops. för vissa projekt kommer detta vara mer än tillräckligt så föll fritt att sluta läsa här :)
Det finns dock vissa nackdelar med att använda detta enkla system RAM. den har separat in- och utgångar, som när du använder brödunderläggen och pcb, där utrymmet är en stor faktor, detta är en ineffektiv användning av ledningar. för en enskild minnesmodul ram är det bra, men när du börjar få flera moduler du börja använda massor av utrymme i bara ledningar. i nästa steg kommer vi att ad en extra komponent till RAM, och vi kommer bara att ha en databuss för både in- och utgångar