Hur man installerar en Universal PCB i en Arcade Stick (9 / 13 steg)
Steg 9: Programmering Switch
Allt vi behöver göra är att göra det så att höja växeln kopplar de två kablarna vi löda till det. Så låt oss ta en titt och se hur vi kan göra det.
Stäng den plast bit så att växlarna möter golvet. Du ser två små flikar på ena sidan håller PCB ned, och en stor flik på andra sidan. Skjut de små flikarna försiktigt så att du kan lyfta och ta bort PCB. Var försiktig att göra detta; växlarna hålls inte i av något, och du vill inte förlora någon, så håll den plast bit nivån. Avsätta den plast bit med alla växlar för nu.
Titta på sidan av PCB som inför de skjutbara växlarna. Det är lätt att se vilken uppsättning kuddar var för "långsam"-växeln, SW1. Det är den enda som har inga spår kommer att fyrkantiga plattan i det övre högra. Det beror på att det går bara upp ett klick. Den mellersta rätta pad är det vi sysslar med. Vänster sida pad är helt ansluten till marken. Var och en av dessa par löda poäng på sidorna är för en av de ursprungliga knapparna, och en av varje par är ansluten till marken. Så allt vi behöver göra är att ansluta mellersta rätt pad till en av tracesna normalt innebar för en knapp. Förvirrad ännu?
Vänd på Kretskortet och ta en titt på verkliga modet i styrelsen. Det enda chipet styr allt när dess ansluten till en Playstation. Det är synd, men vi bara behöver inte det längre. För att se till att vi inte röra upp något, är det bäst om vi tar bort detta chip.
Ta några löda flux, och tillämpa den på alla stiften. Lägg ner några kopparflätan över toppen av stiften och tillämpa en varm lödkolv. Värmen med smälta lödtenn, ljusflödet hjälper det flöde och kopparflätan vilja suga upp. Du kan behöva gå ett par gånger över varje uppsättning stift, men vi är inte alltför bekymret med att chip överlever, eller de flesta att PCB överlever för den delen. I avsnittet i stiften märkta 1-12? De är de vi vill ha. Alla övriga kan få slitas i helvetet och det kommer ingen roll.
DESOLDER och ta bort kondensatorn också.
Nu när IC och kondensator är ur vägen. Vi måste göra vissa spår jakt. Följa spår från mitten höger pad hela vägen till den via den använder i mitten. Kom ihåg vilken av dessa hål var den via vi vill vända styrelsen över och fortsätter att följa den. På min, var den ansluten till stift 8. Komma ihåg nummer din hamnar på.
Nu måste vi hitta ett spår av en löda punkt så vi har en stark plats att ansluta kablarna. Alldeles intill klämma fast vi hittade tidigare, 8, 9. Följa spår till den via och genom andra sidan för att se var det slutar. En min, det slutar på en löda punkt precis som vi vill, på "CN3". Perfekta.
När växeln "långsam" skjuts upp, ansluter stift 9 till marken. Om vi gör en koppling mellan stift 8 och stift 9, sedan två kablar lödas i "CN3" plats kommer att vara ansluten när växeln är upp och inte ansluten när växeln är nere. Det är precis vad vi vill.
Du kan prova att vara försiktig och en liten bit tråd, men jag saknar tålamod och bara anslutna pin 8 och 9 med en klump av lödtenn. Använd sparsamt om; några av dessa stift är anslutna till marken, och om du kort sagt fäster 8 till marken med löda här, det fungerar inte. Jag ska agera som knappen trycks alltid.
Innan vi paketerar det upp allt, låt oss se till att löda blob gjorde sitt jobb. Ta en multimeter och kontrollera båda löda punkter på CN3. De bör inte vara anslutna. Ta ena änden av sonden och röra det till stora vänster pad för SW1. Använda andra sonden på båda CN3 löda punkter. Det har ska Visa anslutning med rätt de flesta pad och ingen anslutning med vänster mest pad. Bra. Om det visar anslutningen till båda, då du är löda blob anslutit den till en marken pin. DESOLDER blob och försök igen.
Nu sätter en sond på mellersta rätt pad för SW1, och testa anslutningar med andra sond till båda kuddar av CN3. Den bör Visa anslutning med vänster och inte rätt. Om så, du gjorde det. Om det inte visar samband med heller, då din löda blob inte ansluta stift 8 och pin 9. Försök igen.
Nu när utformad kortslutning är på plats, ta två längder av tråd, ca 8" lång, och löda till två CN3 solder pads.
Återmontera PCB i plast pjäs med växlarna bild. När PCB är i säkra, vänd på den och ta din multimeter för slutprov. De två kablarna ska visa något samband när "långsam" bilden är nere och Visa anslutning när det är upp. I så fall är programmet växeln klar.
Dessa två kablarna måste vara ansluten till UPCB på RB5 plats. Du kan löda i direkt eller använda ett sidhuvud och en kontakt som jag gjorde.