Hur man kommunicerar med en främmande artefakt eller... (4 / 4 steg)
Steg 4: Den Microcontroller och Program.
I beröm av PicAxe.
PicAxe utvecklades från början för den pedagogiska marknaden i brittiska skolor men används ofta av hobbyister. PicAxe chipet är baserad på olika bilder men med bootstrap koden för att länka till de kompilerade program och hantera den programmering sidan. De finns i alla smaker från detta förvånansvärt kraftfull 8-pin paket upp till fullt utvecklad 40 pin.
Titta på manualer och datablad på PicAxe webbplatsen för att se den fulla kapaciteten. Programmering av chipet är via en seriell länk och gjort i-krets. Det tar cirka 20 sekunder och du behöver inte ens koppla ur ledningen att köra programmet.
Jag har varit i elektronik sedan början av åttiotalet och jag har aldrig hittat en programmeringsmiljö där kodning / simulering / bevisa cykel är så enkelt. Dokumentation och support från forum är utmärkt och det finns många robotics entusiaster med marker. Kontroll för servon, steppers, ADCs etc är byggda i programmeringsspråket BASIC-liknande samt en mängd andra godsaker. Du kan även simulera kretsen innan du bygga och göra realtid felsökning på en löpande kontroller.
Nedan är koden för detta projekt, som jag har tagit som ett Word-dokument som det ursprungliga PicAxe programmering redaktör-formatet. Koden är ganska väl kommenterade men om du vill granska det mer i detalj, hämta den PicAxe programvara referensmanualen.
Ladda den. BAS fil till programmering redaktör, Anslut den seriella kabeln till programmering stiften och slå 'Program'. 20 sekunder senare, kommer din främmande inkräktare sitta där väntar på att kommunicera med dig.