Hur man skapar 3d utskrivbara ledade skulpturer (4 / 11 steg)
Steg 4: En snabb datormodellering Tutorial
När du öppnar Wings3D, visas ett gränssnitt som första bilden.
Det finns ett rutnät i huvudfönstret; Detta kan behandlas som "golvet" i den virtuella rymden. Varje ruta i rutnätet är en "enhet" lång, som för detta Instructable, vi kommer att överväga för att vara lika med en millimeter.
När du högerklickar i området modellering, visas en popup-meny som fjärde bilden.
Här kan du se alla primitiver, eller former, vingar som gör det möjligt att börja med. Låt oss börja med en kub.
Nu, kretsa runt kuben genom att klicka på musens knapp (eller alt + Klicka på Mac) i det tomma utrymmet runt kuben, och sedan dra musen runt. Klicka igen med samma knapp till ur Visa/orbit-läget. Denna funktion kommer att vara mycket användbart som du modell, eftersom du måste ändra din synpunkt ofta. Några andra knep för att ändra vyn är att slå "o" som växlar perpective eller ortogonala läge, och "x" "y" eller "z" nycklar som anpassa vyn med dessa yxor, respektive (så att du kan visa den sida, överst eller framför åsikter av din modell.
Du kommer att märka på toppen av skärmen, det finns fyra ikoner av en kub (tredje bilden). En kub har två brytpunkter i rött, andra kuben har en kant som belyste, tredje kuben har ett markerat ansikte och den fjärde kub är alla röda. Dessa ikoner anges som "läget" du är. Om de första tre ikonerna är förpackade, som innebär att du kommer att kunna markera hörn, kanter eller ansikten. Om bara en av rutorna är markerat, kan du bara välja den typen av geometri (till exempel hörn). Den fjärde rutan när markerad begränsar urvalet till organ eller hela delar.
Håll muspekaren över de olika delarna av kuben du just skapat. Här ser du olika delar lysa grönt när markören flyttas över dem. Om du klickar på en brytpunkt, markeringsläget går till "brytpunkt" och vertex du valt lyser rött. Slå på mellanslagstangenten för att återgå till markeringsläget till "vertex + edge + ansikte" och avmarkera allt du har valt. Prova detta med kanter och ytor för.
Fler saker att prova:
-Välj ett formhörn och högerklicka och välj "flytta" popup-fönstret. Observera att du kan se de olika alternativen för att flytta ett formhörn; Du kan flytta den i någon av de axiella riktningarna, normal till ytan eller freehand. Detta fungerar på samma sätt för vertex, kant, ansikte eller kropp läge. Medan du är rörliga, försök slå "Tab", ett fönster kommer att dyka upp så att du kan ange exakt hur mycket du vill flytta en funktion. Alternativet "Tab" fungerar för de flesta geometri verktyg.
-Välj ett ansikte och klicka på "rotera". Gör samma sak för andra val av transportmedel. Precis som med "flytta", kan du rotera saker om x, y, z-axeln, eller om normalt.
-Välj en kant, eller ansikte, och klicka på "skala". Detta skalar storleken på den angivna funktionen.
-Välj ett ansikte och klicka på "pressa". Detta är ett användbart verktyg för att lägga till funktioner till en 3D-modell.
-Välj ett ansikte och klicka på "infällda".
-Välj två hörn inte anslutna med en kant, och klicka på "Anslut" eller typ "c". Prova samma sak med två kant.
-Välj en brytpunkt eller kant och tryck på "Delete"-tangenten.
Försöker alla dessa funktioner och experimentera med dem inte har jag nämnt hjälper dig att bekanta dig med Wings3D programvaran. Ta din tid och utmana dig själv att skapa olika modeller, som mänskliga ansikten, rymdskepp, etc. Det behöver nödvändigtvis inte vara något du vill 3D utskrift!