Hur man skapar en interaktiv fiktion spel som "Zork" (4 / 7 steg)

Steg 4: Lägga till objekt



OK, room design görs nu, det är dags att lägga till saker i dessa rum. Det är alltid bra att lägga till en massa saker att spelaren kan se/touch/lukt/lyssna, det gör spelet mer behaglig. Här, vi kommer att lägga till objekt av våra äventyr: dörren, kistor, nyckeln.

Dörren:

En dörr i informera 6 språket kan vara svårt att genomföra. Här är koden. Sätt den bara efter blocket "Första rummet".

Objekt -> WoodenDoor "trä dörr"
med beskrivning "A big trädörr. Det har en låsa. ",
namnet "stora" "trä" "dörren",
when_closed "kan du se en stor trädörr, i söder. Dörren är stängd. ",
when_open "dörren är nu öppen.",
door_to ExitRoom,
door_dir s_to,
with_key goldkey,
har statiska dörr öppningsbar låsbar låst;

pilen "->" betyder att objektet dörren ligger på tidigare rummet, här, i första rummet
Beskrivning : den text som visas när man ber kommandon som "titta på dörren"
namn : här kan du lägga några synonymer av objet. Tack vare detta kan spelet förstå meningar som "undersöka stora dörren"
when_closed, when_open : ytterligare beskrivningar
door_to : namnet på rummet bakom rummet. Vi kommer att skapa en "dummy" utrymme för detta just nu.
door_dir : här, s_to. För att passera dörren, måste vi "gå söderut"
with_key : hehey, vår dörr kommer att låsas! Det centrala objektet blir en guld nyckel. Vi kommer att skapa objektet senare.
attribut: många av dem för en enkel dörr...
statisk : du kan inte ta dörren med
dörr : Ja, det är en dörr
öppningsbar : du kan öppna och stänga den (Ja!)
låsbar : du kan låsa den med en nyckel
låst: och det är redan låst!

Vi måste nu lägga till en andra rad med kod i InitialRoom block.

objektet InitialRoom "Första rummet"
med
Beskrivning "Du är ensam i ett främmande rum.",
n_to TreasureRoom,
s_to WoodenDoor,
har ljus;

Den nya s_to raden betyder att spelaren kommer korsa dörren genom att flytta i söder. Om dörren är stängd, kommer han inte att kunna nå det andra rummet.

Nu, vi kommer att skapa två skattkistor. En av silver, en gjord av guld. Naturligtvis kommer vi att dölja Guldnyckeln inuti den andra en. Här är koden för dessa tre objekt. Placera koden i slutet av filen, efter det sista rummet:

objektet SilverChest "Silver bröstet"
med beskrivning "A vackra silver bröstet.",
namn "silver" 'bröst',
found_in TreasureRoom,
har statiska öppningsbar behållaren.

objektet GoldenChest "Gyllene bröstet"
med beskrivning "En vacker kista, gjord av guld.",
namnet "guld" "golden" 'bröst',
found_in TreasureRoom,
har statiska öppningsbar behållaren.

objektet Goldkey "gyllene nyckel"
med beskrivning "en liten gyllene nyckel.",
har kvinna.

Två bröstet liknar varandra. found_in uttalande innebär att båda är i Treasure Room. Attributet statisk innebär återigen att du inte kan plocka upp dem med dig, öppningsbar innebär att du kan öppna och stänga sedan, och slutligen attributet behållare innebär att du kan dölja saker i den.

Den gyllene nyckelobjekt är enkel. Bara en kort beskrivning. Den enda attributet är en kvinna, med detta spelet kommer att gälla specifika ord när han beskriver objektet.

Vi måste göra två sista saker. Skapa först en sista dummy rummet, det kommer att bli den andra sidan av dörren. Spelaren vinner spelet genom att skriva i den. Här är koden:

objektet ExitRoom "Exit rum"
med
Beskrivning "Du är fri!",
har ljus;

Vi behöver inte lägga till alla riktningar. Lägga denna kod efter objektet Goldkey .

Den sista sak är... gömma nyckeln! Faktiskt, hon är inte riktigt i spelet, som vi inte sätta en plats för det här objektet. Istället för att använda nyckelordet found_in , kommer att vi använda en kodrad i blocket Init . Lägg till:

flytta GoldKey till GoldenChest;

Efter raden läge. Spara och kompilera filen. Du bör inte får något fel. Öppna spelet i Gargoyle och skriv in följande kommandon:

gå norrut
titta på golden bröst
få nyckel
Öppna silver kistan
Öppna det gyllene bröstet
få nyckel

Det bör fungera som visas i skärmdumpen. "Du inte kan se något sådant" defaults meddelandena lagras in i engelska biblioteket. Naturligtvis kan du ändra dem, men för nu kommer vi att använda standardmeddelanden.

Faktiskt, du kan öppna både kistor utan problem. Vi finalmålet av spelet kommer att öppna bara ett bröst, som för det andra kommer att svällas. Den verkliga bröstkorgen kommer att vara den gyllene. En drake hjälper spelaren att hitta bra bröstkorg. En drake? Ja, i nästa steg!

Se Steg
Relaterade Ämnen

Hur man skapar en interaktiv musikspelaren för händelser

I detta instructable jag kommer att berätta hur man bygger en interaktiv musikspelaren för händelser för att underhålla dina besökare i din monter.Helt enkelt detta projekt beror på två ultraljudssensorer att få avståndet mellan musikspelaren och per...

Hur man skapar en Universal Translator app (som den från star trek)

Hej,Jag blev inspirerad av en artikel om en universell översättare på Hackaday, så jag skapade mitt eget med hjälp av MIT appinventor (ANDROID bara ledsen)(ursprungliga artikel som inspirerade mig http://hackaday.com/2013/11/02/raspberry-pi-becomes-a...

Hur man skapar en smartphone/tablett stå som arbetar med Sugru

detta instructable skapades under Sugru bygga natt juli på Makespace Madrid. Vi var inbjudna att testa olika användningsområden för detta nya material och vi kom upp med några ursprungliga idéer.Jag bestämde att det skulle vara bra att skapa en minim...

Hur man skapar 3D ikoner

Ibland känns det som man måste ha någon form av magiska färdigheter för att göra 3D ikoner men jag är här för att visa att det inte alls är fallet! Det kräver bara lite detektivarbete för att räkna ut där högdagrar och skuggor är tänkt att vara!Behöv...

Hur man skapar en julgran med fischertechnik element

jag spela med olika pedagogiska manipulatives för en levande. (Besök www.weirdrichard.com). Under åren har jag byggt olika holiday tema modeller med allehanda leksaker. Det är enkelt att skapa awesome jul och Yule scener med fischertechnik bitar och...

Hur man skapar en välkomstskärm i C# Visual Studio

Hej, i denna tutorial ska jag visa dig "hur man gör en välkomstskärm i c# visual studio windows forms-program".Du behöver:-1. visual Studio 2010 / 20132. datorObs:-Inget behov av avancerad programmering! bara lite!Steg 1: Skapa en form Först öpp...

Hur man gör en enkel spel i Unity 3D

Unity 3D är en spel-making motor som är kraftfull, enkel att använda, och viktigast, gratis att Ladda ner! (Det finns en mer kraftfull version, men du kan göra mycket med den fria versionen.)Trots sitt namn, kan enhet användas för både 2D och 3D-spel...

Hur man skapar en Downhill Ski-cykel 2.0

En ski-bike är en magnifik grej som använder de grundläggande elementen i en cykel som är fäst till utförsåkning skidor för att rida ner en snöig backe.Mitt första försök att skapa en downhill ski-bike resulterade i en fullt fungerande prototyp och s...

Hur man skapar en kalkylatorprogrammet med Android Studio

De flesta människor äger idag smarta enheter som klarar bearbeta tusentals applikationer. Tyvärr bara en bråkdel av användare vet hur dessa program skapas och fungera. En populär plattform där de flesta av dessa program är utformade och genomförs i a...

Hur man skapar Lumi Inkodye t-tröjor!

Hur man skapar Lumi Inkodye T-shirts!I detta Instructable jag ska visa dig hur för att skapa sval sett Lumi t-shirts, men jag kommer också att avslöja några lärdomar. Jag hoppas du kan undvika några av de misstag som vi gjort i våra första Lumi ävent...

Hur man skapar en framgångsrik KICKSTARTER kampanj - Fallstudie: GOFISH CAM: Extreme Action-äventyr kameran för fiske

HUR MAN SKAPAR EN FRAMGÅNGSRIK KICKSTARTER KAMPANJFallstudie: GOFISH CAM: Extreme Action-äventyr kameran för fiske2014 kom två bröder med en idé till en undervattensfiske kamera på en fisketur. Efter att medel från vänner och familj, och investera me...

Hur man skapar en miniatyr tomat hydroponiska rigg

historiaHydrokultur är odlingen av växter genom att placera rötterna i flytande näringslösningar inte i jord. Processen kan låta konstigt i början, men en kort titt på historien av Aztekerna indikerar att denna trädgårdsodling strategi har använts i...

Hur man skapar ett Fake blåmärke

hur man skapar ett blåmärke använder smink. Bra för agerar roller eller på kul.Steg 1: Samla material Behöver du: • en färgpalett med grönt, lila, blå och svart • en primer • fluffig borste och och ögonskugga borsteSteg 2: Prime din hud Med din prime...

Hur du skapar en mus-Driven meny som EXE med hjälp av Windows Batch kod

Denna handledning kommer att förklara hur man skapar en mus driven menyn att utföra subs i en kompilerade EXE. (dvs. användaren väljer klickar du på Alternativ-menyn med en vänster-mus.) Denna tutorial antar du förstår och känner med grundläggande wi...

Hur man skapar en rundstrålande sol spis!

Hej! Om du har kommit hit sedan undrar du hur man skapar en sol spis. Det finns en massa olika Solköken ute och vår design är en av många. Vår är centrerad kring en design som fångar solen från alla håll och inte har till vara vände hela dagen. Hoppa...

Hur man skapar en Downhill Ski-cykel

Bor i en kylig nordliga klimat gör det möjligt för invånarna att njuta av snön i flera månader under vintern. För ivrig mountainbikecyklister, som kan hindra mängden ridning tid på snabb, packad smuts stigar. Inte vilja att bromsas av snö under vinte...

Hur man skapar en enkel karaktär i Adobe Flash CS5.5

lärande Adobe Flash kan vara svårt. Kolla in min Instructable att lära sig hur man skapar en enkel steg för steg karaktär på Adobe Flash CS5.5 och göra det flytta.Steg 1: Komma igång Först öppna Adobe Flash CS5.5 och välj i ActionScript 3.0. Välj Ova...

Hur man använder en OH-projektor som en datorskärm

att ha en projektor kan titta på filmer är bra, men de kan bli mycket dyrt. Dessa instruktioner kommer att visa dig hur man gör en OH-projektor (som vad du kan ha använt i lönegrad skolan) kan användas med en dator. Den totala investeringen kommer at...

Hur man gör en Spara fil som du kan ringa.

im ska lära dig hur man gör en Spara fil som kan hålla lösenord, användarnamn, viktig information, även spel jag har mina videor att förklara mer:http://www.youtube.com/watch?v=ueLxSAFGQas : är min spara variabler video.http://www.youtube.com/watch?v...