Hur man vinner på slagskepp! (1 / 3 steg)
Steg 1: Placera ditt fartyg som en smygande proffs
För att placera ditt fartyg i de mest idealiska platserna, överväga följande tips...
1.undvika de flesta gissade platser (del 1). Efter att ha spelat en hel del slagskepp, och observera den mest rutinmässigt gissat platser, jag har upptäckt att kolumner 1, 5 och 10 är bokstavligen den mest mycket gissat kolumner varje tid. Om du vill dölja din fartyg den stealthiest, alltid undvika att sätta dem i dessa kolumner.
2.undvika de flesta gissade platser (del 2). Förutom att undvika kolumner 1, 5 och 10, också undvika någonstans som du enkelt kan säga, eller som rullar av tungan lätt. Människor tenderar att naturligt--andra-naturedly--antar de platser som de lätt kan säga. Jag vet inte varför detta är, i sig, men det är ett faktum (bara sätta det på prov). Sådana platser är: B2, J9, E3, I9, etc. Därför...
3.sätta ditt fartyg i svårare-att-säga platser. Saker som inte rullar av tungan lätt kommer att vara din bästa insats för att dölja ditt fartyg. Detta tar mycket mer tanke och strategiska placering, vilket i sin tur, avkastning bättre resultat och mer vinner du! Sådana platser att sätta ditt fartyg är: H8, I2, F6, C7, etc.
4.använda mer vertikala fartyget platser. Om du placerar din fartyg mestadels vertikal, det kommer att hjälpa dem att få hit en mycket mindre. Horisontella fartyg tar mycket mer plats över fler kolumner, ge din motståndare en fördel till att hitta dem förr. När någon söker igenom deras styrelse för ditt fartyg, tenderar de att se hela styrelsen (mer då de titta upp och ner i styrelsen) för en gissning, vilket betyder att de kommer att börja titta på vågräta utrymmen och luckor (naturligtvis) vid fastställandet av där de tror att era skepp är. Min gissning är att det är nog naturligt eftersom (i Nordamerika och en hel del andra länder) läser vi vänster till höger horisontellt. Så, om du placerar dem vertikalt, du minska dina chanser att fartyg upptäcks. Nu, i stället för din motståndare att se skillnaden på deras styrelse och gissa ditt skepp på A1, A2, A3 och A4... ditt skepp är nu dolda bättre på A3, B3, C3 och D3 (till exempel). Bara genom att läsa dessa två uppsättningar av fyra (A1-A4 och A3-D3), gjorde du märker det var enklare att snabbt läsa A1-A4 och som din hjärna slags "hicka" eller "hakar" (aka du var tvungen att läsa den lite långsammare) försöker anpassa sig till läsa A3-D3? Se anledningen till varför det är nästa...
4a. När ditt skepp har hittats, den naturliga gissning för din motståndare är att gissa i nummerordning. Detta är bara hur våra hjärnor får lära sig att fungera (till exempel när du lärt att räkna, du säga 1, 2, 3, 4). Därför, när din motståndare gissningar, de kommer troligen gissa nästa nummer vågrätt efter den "hit" platsen på ditt skepp. Om din fartyg är vågrät (A1, A2, A3, A4) de kommer sjunkas i en hast. Om de är vertikala, kommer att du köpa en tid medan din motståndare försöker lista ut hur ditt skepp står inför.
5. hålla ditt fartyg i closer-knit grupper. Som ni kan se i den andra bilden, är min första två fartyg vertikalt placerade i kolumnerna 2 och 3 på kortare avstånd från varandra. Du kommer också notera att de andra tre fartyg som finns i en liten grupp nära mitten av botten höger i styrelsen. När människor är gissa där de tror ditt fartyg är, tenderar de att gissa sporadiskt. Till exempel, om de sjunker ett skepp på F6-I6, kommer deras nästa gissningar att någonstans längre bort från detta (som om de fått en stor seger att en plats och nu är det dags att flytta någon annanstans). Så att hålla din fartyg närmare tillsammans kommer att resultera i att vara hit (och sjunkit) mindre. Bara se till att inte sätta ditt fartyg så nära varandra att deras kvadrater röra vågrätt eller lodrätt (diagonalt är OK). Annars, när din motståndare träffar ett fartyg och börjar gissa andra rutor runt om det, kan de börja förstöra andra fartyg i processen.
Obs: Även efter din motståndare sjunker vertikala fartyg, är det mycket sällsynt att de börjar gissa mer vertikala utrymmen. Så oroa dig inte, påverka detta brukar inte ovanstående tips alls. De flesta människor bara hålla sig till vana :)
6. lämna lite tomt utrymme. Detta tips är bara bra! Det är roligt att titta på dina motståndare gissa alla dessa fläckar i ditt gap område-- och att få irriterade att de inte kan hitta ditt fartyg! De gör detta eftersom "säkert" denna jätte gap på deras styrelser mellan (eller utanför) deras vita pinnar "måste" innehåller ett fartyg! Det är vår hjärna naturliga önskan att ge symmetri till saker. Om det finns en massa vita pinnar på botten, sedan det vara måste ett fartyg att slå och sätta röda pinnar på toppen. Detta är hur våra hjärnor fungerar. Så, för att kraftigt förvirra motståndarna varje tid, lämna lite tomt utrymme. Detta sker genom att arrangera ditt fartyg som noterades i #5 ovan.
TIP: Håll bara en (inte mer sedan två) mindre fartyg horisontella att undvika din motståndare att fånga till din teknik... håller dem gissa varje gång! Om din motståndare verkar fånga på, plötsligt växla upp till mestadels horisontella platser och endast ett par vertikala sådana. Slå sedan tillbaka igen.
NOTE: Studera den andra bilden ovan för en bättre uppfattning om fartyget placering (som utnyttjar dessa tips). Detta var en verklig spel jag spelade mot någon, och det var de verkliga resultaten. Kanske du kommer perfekt din teknik för att få en "stängt ut" spel (där du har sjunkit alla dina motståndares skepp innan de kunde sjunka någon av era)... så var noga med att kommentera nedan (kanske med en bild av den vinnande fartyget placeringen)! : D