Hur man vinner på slagskepp! (2 / 3 steg)
Steg 2: Strategiskt antar din motståndares skepp placering
Här är några tips för mer exakt gissa din motståndares skepp placering:
1. vända det föregående steget. Antar att överallt som jag nämnde du inte ska sätta ditt fartyg, eftersom de kommer troligtvis att de platser att din motståndare har sina fartyg.
2. och, ja, antar i mestadels horisontella mönster med endast ett par vertikaler. Som ni ser på första bilden ovan (samma spel från föregående steg bild), min motståndare hade lagt tre fartyg horisontellt, och endast två vertikalt.
3. också antar att sporadiskt. Det är vanligt att din motståndare kommer att göra deras styrelse "symmetriska" genom att placera sina fartyg jämnt runt den för att göra fina mönster (som jag sa, det är naturligt för våra hjärnor att göra), så antar att alla dessa ställen. Igen, som du ser i bilden ovan, min motståndare jämnt placerade sina skepp över sin styrelse.
4. Leta efter mönster. En annan sak våra hjärnor gör: göra mönster. Kanske din motståndare gör en square mönster och lagrar sina fartyg runt gränsen eller i en kvadrat runt centrum? Kanske din motståndare gör ett brev, som en C eller en G? Kanske de gör hälften och hälften (som min motståndare gjorde ovan) där de sätter halva horizontalsna och halva vertikaler? Etc. Det blir (nästan alltid) något slags mönster kan du se. Practice spelar med vänner och familj så du kan plocka upp på deras mest vanligen använd mönster, och så kan du börja känna igen dem före tid som ett proffs. Varje familjemedlem har vanligtvis deras "beprövad" metoder och mönster de de tenderar att gå med ofta.
5. gissa mellersta platser. Jag inte menar gissa mitten av styrelsens här. Inte för att det är fel att göra (lol), det är bara inte vad jag menar med detta. Vad jag menar är om du har en lucka på brädan som du tror att en av deras fartyg kan vara i, antar att mitten av oavsett var deras fartyg kunde vara realistiskt. (Se andra bilden för bättre visuell av vad jag menar). Så, till exempel: om du tror att deras bärare (5 fixera en) kunde vara mellan B1 och B7... då gissa runt B4 och B5, eftersom om man räknar i fem från B1 eller du räkna i fem från B7, B4 och B5 blir en hit om deras bärare finns. Genom att gissa mellersta platser som denna (och inte "edge" platser--aka första och sista platser--i ett gap), kommer du förhindra slöseri med tid gissa i samma område söker ett fartyg som inte finns alls. Således går du snabbare att hitta sina skepp och vinn.