Hur Rita en enkel fordon i perspektiv (1 / 6 steg)
Steg 1: Första motion: lära sig två-punkt perspektiv.
Det är viktigt att förstå att en konstnär är inget annat än en illusionist. För att göra övertygande mönster eller illustrationer, konstnärer måste använda ett tvådimensionellt medium att härma objekt hittades i den tredje dimensionen och lura ögat att tro att det visar ett objekt som har djup och bredd.
Det är där perspektiv kommer in.
Perspektiv är det som ger en noggrann föreställning om höjd, bredd och längd på objekt i förhållande till en annan. För att uttrycka det annorlunda, det är vad gör grejer ser verkliga; Om du inte köra det korrekt, kommer det se konstigt.
Fråga bara MC Escher - han gjorde det med flit.
Nu, det finns många former av perspektiv, men i den här guiden vi kommer att fokusera endast på en: två-punkt perspektiv. Vi kommer igång genom att öva att göra en enkel låda form.
1.1 med din penna och linjal, rita en horisontell linje, som spänner över de flesta av dina papper. Denna linje kallas din, "Horizone fodrar" (HL). (Bild 1a)
1.2 ändarna av din linje kallas "vänster Vanishing Point" (Rolf) och höger Gränspunkt (RVP) respektive. De kallas så eftersom de är punkterna på vilka saker försvinner i horisonten. Dessa är också de ursprunglige två-poäng; vårt hela perspektiv bygger på dessa två små prickar. (Bild 1b)
1.3 Rita två diagonala linjer, en sträcker sig från varje Gränspunkt, så att de sammanfaller nära mitten av papperet. Att säkerställa linjalen är rakt på kanten av papperet, rita en vertikal linje där dina två linjer konvergerar. (Bild 1c)
1.4 kontrollera dina framsteg. Ser ditt arbete ut figur 1 d?
1.5 när du är nöjd, rita två mer vertikala linjer för att fastställa var sidorna av din kub sluta. (Fig. 1e)
1.6 ansluta prickar. Om du har gjort allt korrekt, har du framgångsrikt gjort illusionen av en enkel tredimensionell kub! (Figurerna 1f, 1 g)
Om du är inte alltför van att rita detta sätt, kan det vara lite förvirrande i början - se till att du spåra upp dina steg och försök igen om du har problem.
Samtidigt kanske skrämmande i början, det finns goda nyheter om du behärskar denna enkel färdighet: eftersom allt i tredimensionella rymden finns i en låda, du är nu kapabla att dra något - med rätt ledning, naturligtvis. (Figur 1 h ger några exempel.)
För att testa detta, låt oss göra ett enkelt fordon.