Hur till lösa en Rubiks kub (med enkelt drag Notation) (7 / 13 steg)
Steg 7: Orientera det översta lagret korrekt
Nu när våra plustecknet har fastställts, vill vi rotera U ansiktet så att icke-vita kanten torg linje med centrerar på L, R, F och B ansikten. Tänk på det gula bör vara i D ansiktet, så här vill vi anpassa blå kanten med det blå centret, röda kanten med rött centrum, den gröna kanten med stadens gröna och orange kant med orange center. Resultatet i slutet av detta skede bör se ut som bilden ovan.
Om du inte kan slå bara U ansiktet för att uppnå detta resultat, kan följande procedur användas för att komma dit:
1. Vrid hela kuben så en av felaktig kanterna på framsidan och sedan tillämpa F2. En vit kant bör nu vara i D ansiktet (titta på det). Observera den andra färgen på den vita kanten; denna färg är X (det kan vara röd, grön, orange, gul eller blå). Nu rotera D ansiktet tills den X delen av kanten lappa är direkt under stadens X ; sedan rotera X ansiktet 180 grader.
2. nu white/X kanten bör har återvänt till U ansiktet och en annan kant bit bör i D ansiktet (titta på det). Kanten lappa bör ha vit på undersidan, då färgen är ansluten till den kallas färg Y. Nu rotera D ansiktet tills den Y kant är direkt under stadens Y , sedan rotera Y ansiktet 180 grader.
3. du bör nu ha en vit plustecken på toppen, och alla kant bitar är ovanför centrerar av samma färg. Glöm inte att hålla vit i U ansiktet.