Hur till: stora Baymax LED halvton Wall Art (3 / 13 steg)
Steg 3: Dags att vektorisera!
Problemet med bilder i Adobe Photoshop är att de är rasterbilder; det vill säga är bilder baserade på ett pixelvärde i stället för som definieras matematiskt, via relativa värden. Det innebär att när du skalar bilder, de få suddiga eller pixelated. Vad vi ska göra är att konvertera dessa rasterbilder i en vektorbild, som är en sammansatt av matematiska vektorobjekt. Vi spara dessa i en SVG (skalbar vektorgrafik)-format. Vi kan sedan göra bilderna oavsett skala som vi vill utan förlust av upplösning!
Det är ganska lätt att hitta renderade bilder online, hitta anständiga vektoriserat versioner av grafik online är en nästan omöjlig uppgift. Det är därför det är viktigt att vi lär oss att göra vår egen.
Vektorisera Baymax, ingen rustning:
- Vi ska börja med att spåra ut Baymax utan rustning i 2 färger, svart och vitt. För att göra detta, öppna din Baymax (ingen rustning) render i Inkscape. Ta upp lagerpanelen med SKIFT + CTRL + L. Du kommer att märka att när din bild är duken, det finns inga lager på panelen. För att åtgärda detta, ska vi välja vår bild med CTRL + A. Klipp ut CTRL + X. gör ett nytt lager genom att trycka på blå "+"-symbolen i fliken lager, och kalla det något vettigt som "Baymax Render". Klistra sedan in render in med CTRL + V. Nu kan vi trycka på ögongloben i fliken lager och vi kan aktivera synlighet och inaktivera. Alternativt kan du helt enkelt skapa ett nytt dokument och sedan importera i din bild med CTRL + I.
- Vi ska också vill lägga till någon form av en bakgrund att göra, så att vi kan enkelt skilja mellan vår vektor och göra. Lägg ett lager under göra lagret, kalla det något liknande "Bakgrund". Då ska verktyget fylld kvadrat, som väljs i den första skärmbilden, du lägga till en trevlig kontrasterande färg på bakgrunden. Jag väljer en nyans av blått som jag fann vara trevligt att titta på. Du kanske vill göra samma sak eftersom du kommer att spendera en massa tid att titta på detta.
- Nu ska vi skapa en vektor i form av Baymax, kommer bit för bit (dvs armar, huvud, etc.) Vi kommer att använda samma verktyg som vi gjorde för att generera sökvägen i Adobe Photoshop; det vill säga skapa Bezier kurvor med hjälp av ritstiftet. Användningen är lik den i Adobe Photoshop, men fortfarande olika nog vara värt att nämna. Jag har personligen funnit min effektivaste arbetsflöde ska vara genom att skapa en snabb bana genom att bara ansluta raka linjer (klicka punkter utan att dra), och i vissa fall att göra mycket grov kurvor (att klicka och dra). Jag skulle sedan gå tillbaka och justera noderna med markeringsverktyget nod. Du kan ändra vilken typ av nod genom att CTRL + klicka på noden, eller alternativt genom att klicka på ikonerna överst på skärmen. Det finns mycket mer detalj till Inkscapes ritstiftet och även ovanstående kan fungera som en bra grund, du lär dig bäst genom experiment. Du kan hitta några mer informativa guider här och här. Kolla på andra bilden bifogas för placeringen av verktygen.
- När du har skapat din väg, kan du ändra fyllnings- och linjeattribut. Ta fram menyn med CTRL + SKIFT + F och sedan leka med det som du vill ha. För vad vi gör här, vi kommer att använda en ren vit (255 255 255 255 RGBA, röd grön blå Alpha) för kroppen och rent svart (0 0 0 0 RGBA) för ögonen. Jag skulle rekommendera att sätta alla bitarna på separata lager. Du kommer också vill inte ha någon stroke på bitarna, så välj X för Stroke färg.
- När du fortsätter, kan du finna det lämpligt att tillfälligt dölja vissa delar, som du kan göra genom att trycka verktyget öga (förutsatt att varje del är på ett annat lager). Du kan också sänka opaciteten för vissa skikt, som hjälper dig att se både spårning och bilden på samma gång
- Spara ditt arbete!
Jag har bifogat min version av spårning till detta steg. Det finns dessutom en PNG för spårning.
Vektorisera Baymax med Armor silhuett:
- Denna del kommer att vara mycket mindre tidskrävande, lyckligtvis. Du ska skapa ett nytt Inkscape dokument, och sedan importera dina Baymax med Armor silhuett PNG till dokumentet. Standardalternativen PNG import är bra.
- Nu ska du få upp menyn spåra bitmap, som du kan göra med ALT + SKIFT + B. Check knappen levande förhandsvisningen om det inte redan är markerad, bara så du får en känsla av vad spår kommer att resultera i. Eftersom den bild som vi arbetar med är ganska enkel, igen fungerar standardalternativen för bitmapp tracen. Se bifogad skärmdump.
- När du trycker på OK, inte att du sannolikt märka någon skillnad, än kanske storleken på urvalet byte (du märker att du behövde ha bilden markerad för spårningen ska fungera). Nu har du den vektor versionen av det PNG valt. Du kan flytta det åt sidan, markera bilden och ta bort som. Allt du kommer att bli kvar med nu är en vektor version av den siluett som vi var intresserade. Perfekta.
- Spara ditt arbete!
Kombinera två stycken:
- Vi kommer att arbeta bort av filen vi skapade bara - det vill säga silhuetten. För att göra detta, kommer vi att öppna igen den och sedan spara som något som "Baymax bädda in". Denna fil kommer att vara SVG två vektorer i kombination.
- Du vill nu importera den spårade Baymax som vi skapade i den första delen av detta steg. Du kommer att märka att vektorn vi importerade fortfarande har den bakgrund och sådant som vi skapat. Dessutom kommer du märka att hela vektorn är ett objekt nu. Inkscape har grupperas alla vektorer i det importerade dokumentet för oss. Vi kommer att vilja ta bort några av objekten (bakgrunden och våra starter render). För att göra detta, vi ska Högerklicka på gruppen och tryck enter grupp. Detta låter oss redigera objekt i gruppen. Välj bakgrund och göra här, och ta bort dem. Du kan också göra detta genom att spara den vektor som importerade vi bara med bakgrunden och återge lager avstängd.
- Efter du är bort Klicka oönskade lager, rätt någonstans i tomt utrymme och hit återlämnas till förälder. Detta tar dig tillbaka till den "högsta nivån", från där den importerade filen behandlas som en grupp igen. Vi ska nu flytta runt med markeringsverktyget (F1). Med gruppen valt, kan du använda skalning pilarna på hörnen för att skala bilden. Om du håller ned CTRL medan du gör, bibehålls höjd/breddförhållande. Hålla ned SKIFT säkerställer att skalningen sker i förhållande till mitten av markeringen. Flytta och skala gruppen tills du har hittat en position och skala som du godkänner. Jag har bifogat en skärmdump av mitt slutliga val, samt tillhörande SVG och PNG.
- Spara ditt arbete!
Det var på denna punkt att jag bestämde mig för att ha lite kul med Inkscape och bestämde mig för att spåra en version av San Fransokyo bron också, att göra en fin tapet. Jag har bifogat de PNG och SVG-filerna för att detta också. Gör det involverade en hel del samma förfarande som Baymax spårning, men det var lite kul med övertoningar som är du välkommen att utforska på egen hand. Källa för bron
.