IMP-ERSONATOR: Elektriska Imp + Arduino + Wave Shield = avlägsna ljud fil spelare (3 / 7 steg)
Steg 3: Ladda upp koden till Arduino
Du behöver ett bibliotek som kallas WaveHC för Wave Shield som du kommer att stöta på när du följer den Ladyada handledningen.
Första är att inrätta en seriell anslutning med den elektriska Imp så att alla signaler kan användas.
Koden behandlar sedan en signal som tas emot på en Imp stift som om det vore en knapp trycks. Detta orsakar i sin tur en ljudfil ska spelas från SD-kortet via våg sköld biblioteket.
Kopiera koden nedan och klistra in den i Arduino IDE och ladda upp den till styrelsen:
/*
Här koden ställer in en seriell anslutning till en elektrisk Imp och utlösare ljudfiler som ska spelas från ett SD-kort när en signal tas emot från den integrerade havspolitiken.
Det är i grunden en mashup av våg sköld knappar exempel och elektriska imp grundläggande arduino exempel
Stift:
8,9 för imp
Stift 13, 12 och 11 används för att tala med SD-kortet och kan inte ändras.
Resten av stiften, men är mer flexibel.
2 -> LCS
3 -> CLK
4 -> DI
5 -> LAT
10 -> CCS
0 = onwayhome.wav
6 = friday.wav
7 = tea.wav
*/
Du behöver WaveHC biblioteket
#include < FatReader.h >
#include < SdReader.h >
#include < avr/pgmspace.h >
#include "WaveUtil.h"
#include "WaveHC.h"
#include < SoftwareSerial.h >
Konfigurera en seriell conncetion för Imp
SoftwareSerial impSerial (8, 9); RX på 8, TX den 9
SdReader kort; Detta objekt innehåller information för kortet
FatVolume vol; Detta innehåller information för partitionen på kortet
FatReader rot. Detta innehåller information för filsystemet på kortet
FatReader f; Detta innehåller information för filen vi är spelar
WaveHC våg; Detta är enda våg (audio)-objektet, eftersom vi bara kommer att spela en i taget
#define DÄMPNINGSTID 5 / / knappen debouncer
här är där vi definiera "knappar" som vi ska använda - i detta fall de är anslutna till stift på den elektriska Imp
byte knappar [] = {6,0,7}.
Denna behändiga makro låter oss att avgöra hur stor matrisen upp ovan är, genom att kontrollera storleken
#define NUMBUTTONS sizeof(buttons)
Vi kommer att följa upp om en knapp trycks bara, bara släppt eller "tryckte" (nuvarande staten)
flyktiga byte tryckte [NUMBUTTONS], justpressed [NUMBUTTONS], justreleased [NUMBUTTONS];
Denna behändiga funktionen returnerar antalet byte för närvarande gratis i RAM, bra för felsökning!
int freeRam(void)
{
extern int __bss_end;
extern int * __brkval;
int free_memory;
om ((int) __brkval == 0) {
free_memory = ((int) & free_memory)-((int) & __bss_end);
}
annat {
free_memory = ((int) & free_memory)-((int) __brkval);
}
återvända free_memory;
}
void sdErrorCheck(void)
{
om (! card.errorCode()) återvända;
putstring ("\n\rSD I/O fel:");
Serial.Print(Card.ErrorCode(), HEX);
putstring (",");
Serial.println(Card.errorData(), HEX);
While(1);
}
void setup() {
byte i.
Ställ in serieporten
Serial.BEGIN(19200);
putstring_nl ("WaveHC med");
Serial.Print (NUMBUTTONS, DEC);
putstring_nl("buttons");
putstring ("fri slå ned:"); Detta kan hjälpa till med felsökning, slut RAM är dålig
Serial.println(freeRam()); om detta är under 150 byte kan det stava problem!
Ställa in produktionen stift för DAC kontroll. Detta stift definieras i biblioteket
pinMode (2, utgång);
pinMode (3, OUTPUT);
pinMode (4, OUTPUT);
pinMode (5, OUTPUT);
ställa in datahastigheten för SoftwareSerial port
impSerial.begin(19200);
Gör ingång & aktiverar pull-up motstånd på switch pins
för (jag = 0; jag < NUMBUTTONS; i ++) {
pinMode (knapparna [i], ingång);
digitalWrite (knappar [i], hög);
}
om (! card.init(true)) {//play med 4 MHz spi om 8MHz inte fungerar för dig
om (! card.init()) {//play med 8 MHz spi (standard snabbare!)
putstring_nl ("kort init. misslyckades!"); Något gick fel, kan skriva ut varför
sdErrorCheck();
While(1); sedan 'stoppa' - gör ingenting!
}
Aktivera optimera Läs - vissa kort kan timeout. Inaktivera om du har problem
card.partialBlockRead(true);
Nu söker vi en FAT-partition!
uint8_t del;
för (del = 0; del < 5; del ++) {/ / vi har upp till 5 platser att titta i
om (vol.init (kort, del))
bryta; Vi hittade en, låter borgen
}
om (del == 5) {/ / om vi slutade inte att hitta en :(
putstring_nl ("ingen giltig FAT-partition!");
sdErrorCheck(); Något gick fel, kan skriva ut varför
While(1); sedan 'stoppa' - gör ingenting!
}
Kan tala om för användaren om vad vi hittade
putstring ("använda partition");
Serial.Print (del, DEC);
putstring (", typ är FAT");
Serial.println(Vol.fatType(),dec); FAT16 eller FAT32?
Försök öppna rotkatalogen
om (! root.openRoot(vol)) {
putstring_nl kan inte ("öppna rotfästa dir!"); Något gick fel,
While(1); sedan 'stoppa' - gör ingenting!
}
Usch! Vi fick tidigare de hårda delarna.
putstring_nl("ready!");
TCCR2A = 0;
TCCR2B = 1 << CS22 | 1 << CS21 | 1 << CS20;
Timer2 spill Interrupt Enable
TIMSK2 | = 1 << TOIE2;
}
SIGNAL(TIMER2_OVF_vect) {
check_switches();
}
void check_switches()
{
statiska byte previousstate [NUMBUTTONS];
statiska byte currentstate [NUMBUTTONS];
byte index.
för (index = 0; index < NUMBUTTONS; index ++) {
CurrentState [index] = digitalRead(buttons[index]); Läs på-knappen
/*
Serial.Print (index, DEC).
Serial.Print (": cstate =");
Serial.Print (currentstate [index], DEC);
Serial.Print (", pstate =");
Serial.Print (previousstate [index], DEC);
Serial.Print (", tryck =");
*/
om (currentstate [index] == previousstate[index]) {
om ((tryckte [index] == låg) & & (currentstate [index] == låg)) {
bara tryckte
justpressed [index] = 1;
}
annars om ((tryckte [index] == hög) & & (currentstate [index] == hög)) {
precis släppt
justreleased [index] = 1;
}
tryckte [index] =! currentstate [index]; kom ihåg att digital hög betyder inte intryckt
}
Serial.println (pressad [index], DEC);
previousstate [index] = currentstate [index]; hålla en kör stämmer av knappar
}
}
void loop() {
Skicka data från mjukvaran följetong
om (impSerial.available())
Serial.write(impSerial.Read()); maskinvaran följetong
Skicka data från maskinvaran följetong
om (Serial.available())
impSerial.write(Serial.read()); till programvaran följetong
byte i.
om (justpressed[0]) {
justpressed [0] = 0;
Serial.println ("stift 6 utlöste");
playcomplete("Home.wav");
}
om (justpressed[1]) {
justpressed [1] = 0;
Serial.println ("stift 0 utlöste");
playcomplete("Friday.wav");
}
om (justpressed[2]) {
justpressed [2] = 0;
Serial.println ("stift 7 utlöste");
playcomplete("Tea.wav");
}
/*
om (justpressed[3]) {
justpressed [3] = 0;
playcomplete ("din Song.wav");
}
om (justpressed[4]) {
justpressed [4] = 0;
playcomplete ("din Song.wav");
}
om (justpressed[5]) {
justpressed [5] = 0;
playcomplete ("din Song.wav");
}
*/
}
Spelar en full fil från början till slut med ingen paus.
void playcomplete(char *name) {
Ring vår hjälpare för att hitta och spela detta namn
playfile(Name);
samtidigt (wave.isplaying) {
göra ingenting samtidigt dess spelar
}
dess gjort spelar nu
}
void playfile(char *name) {
se om objektet våg för närvarande gör något
om (wave.isplaying) {/ / redan spelar något, så sluta det!
Wave.stop(); Sluta
}
titta i rotkatalogen och öppna filen
om (! f.open (rot, namn)) {
putstring kunde inte ("öppna filen"); Serial.Print(Name); hemkomst.
}
OK läsa filen och förvandla det till en våg objekt
om (! wave.create(f)) {
putstring_nl ("inte en giltig WAV"); hemkomst.
}
OK dags att spela! starta uppspelningen
Wave.Play();
}