Interaktiva Bluetooth humör lampa (4 / 5 steg)
Steg 4: Hämta BlueFruit App
För att få lampan att arbeta med adafruit breakout styrelsen, måste du hämta den adafruit app som kallas "Bluefruit LE." Appen finns för iOS-enheter och androider och kan laddas ner på iTunes. Om du använder en iOS-enhet, fungerar endast denna app för iPhones och iPads.
När du har laddat ner appen, måste du aktivera enhetens bluetooth, som finns i inställningar. Anslut din lampa strömförsörjning, och börja skanna för kringutrustning i Bluefruit app. Du bör hitta ett alternativ som säger "UART." Detta är din BLE Breakout styrelse!
När du ansluter till Breakout styrelsen, får ni möjlighet att välja hur du vill ansluta till. Detta beror på din kodning alternativ. Nedan följer en liten beskrivning om vad varje alternativ:
Info: Det här alternativet ger allmän information om Breakout styrelsen.
PIN I/O: Det här alternativet kan du ändra indata och utdata för din arduino stift. Om du kommer ihåg från innan vi hade våra pins: R = 3, B = 5, G = 6 och W = 4. Eftersom RBG stiften PWM stift, kan du ange dessa pins som indata, utdata eller PWM. Eftersom de är lysdioderna, är det bäst att ställa in detta till PWM. Du kan sedan använda skjutreglaget för att ändra hur ljus varje LED är.
UART: Du kan använda detta alternativ för att koppla datorns seriella monitor med app. I detta alternativ, kan du skicka meddelanden som antingen HEX eller ASCII och tillbaka från datorn till telefonen. Du kan använda detta till sända text meddelandena om du verkligen ville ha!
Controller: Det viktigaste alternativet som vi använde för lampan var metoden controller. Inuti det controller alternativet finns det massor av olika alternativ. Controller app använder den iOS eller androider Inbyggda accelerometer, magnetometer, gyroskop, quaternion och positionsupptäckt att samla in data om telefonen. Vi kommer att använda några av dessa funktioner senare. Dessutom alternativet controller har två andra val längst: spelkontrollen och färgväljaren. Båda dessa används för att programmera lampans funktioner. Spelkontrollen har en serie av åtta knappar (fyra nummer och fyra pilar), som kan varje styras separat utföra olika funktioner. Färgväljaren kan du välja någon av färgerna på färghjulet och skicka data till LED stift att ändra färg på lampan manuellt.