Interaktiva Bluetooth humör lampa (5 / 5 steg)
Steg 5: Skapa & Ändra Bluetooth-koden
För detta projekt använde vi främst inte alternativen Pin I/O eller UART. Vi brukade helt alternativet Controller och objekten inom som programmerar lamporna.
Gyro: Baserat på positionen av telefonen, lamporna ändrar färg (x-axeln: röd, y-axeln: grön, z-axel: blå). Observera att gyrot mäter den ändra i telefonens position; inte bara dess allmänna ståndpunkt. Om du vill ha färg på lysdioderna till sista, arbete mer behöver göras till koden under metoden gyro i slingan.
Magnetometer: Den här metoden ändrar lysdioderna baserat på omgivande magnetfältet till telefonen (super cool med magneter!).
#1 knapp: detta är den "lägerelden-läge" som ändrar färg på lysdioderna från en rad ljusa apelsiner, gula och röda snabbt, för att simulera en lägereld.
#2 knappen: detta är den "slumpmässiga färg-läge" som ändrar färg på lysdioderna slumpmässigt varje sekund.
#3 knapp: detta är den "Rave-läge" som snabbt ändrar färgerna mellan RGB att simulera strobe lampor.
#4 knappen: detta är den "lila-läge" som är tänkt för att tona mellan olika nyanser av lila, men är nu bruten, och så bara visar en färg.
Färgväljaren: Detta tillåter användaren att ändra färgen på lysdioderna manuellt genom att välja en färg på ett färghjul, och trycka skicka.
För mer information, se nedan:
BLE Breakout styrelsen Intro Guide: https://learn.adafruit.com/getting-started-with-th... (Obs: Firmata koden för nRF8001 Breakout styrelsen som nämns i denna guide gör inte fungerar ! Rätt Firmata kod, i avsnittet kommentar på sidan Firmata github länkade i guiden).
BLE Firmata information: http://redbearlab.squarespace.com/bleshield/ (för mer information på Firmata koden).