Interaktiva Dungeon styrelsen (3 / 5 steg)
Steg 3: Byggnad med skärbräda
Bitar som krävs:
Per kvadrat:
- 2 kablar med stift i varje ände
- 1 kraft-känsliga Resistor (helst med långsträckt stift)
- 1 10 k Ohm motstånd
För hela projektet:
- 3 lysdioder (röd, Orange och grön), 3 trådar och 3 (330 Ohm) motstånd för dem
- 1 Piezo Summer, 1 (jag använde 1 M Ohm) resistor och 2 kablar för det.
- 2 kablar för kraft och marken (1 extra om du behöver ansluta din skärbräda 2 sidor)
- Tråd att elongate ditt stift (lysdioder och FSRs)
- 1 set av brödunderläggen
- En Arduino
På grund av min bristande elektroniska kunskap krävs jag lite hjälp med att sätta ihop min skärbräda. Dock när jag fick kläm på det med lite hjälp från studiekamrater, kunde jag gå vidare själv ganska träffande. Och naturligtvis, som alltid, google är din vän.
Jag behövde göra några sista justeringar till min utrustning, nämligen min lysdioder. Jag behövde förlänga stiften för att få dem att nå min display. För att göra det lättare för min framtid själv, jag färg kodade positivt och den negativa pin av LED med gröna och orange ledningar respektive (bytte ut för respektive rosa och blått i schemat).
Jag grupperade ingång (tryckgivare) på ena änden och utgång (lysdioder och Summer) på den andra för klarhet. I schemat kände jag inget behov av att göra detta på grund av naturligtvis högre tydlighet och utrymme.
Schemat som ovan visar hur du ansluter en tryckgivare (ersatt av ett foto-motstånd i schemat på grund av en FSR del i simulatorn) till en analog stift, men anslutningen till en digital en är identiska på bakbord sida.
När det gäller min demo jag färg kodade kan tryckgivare till avsedda färgen på deras square, men varje ruta programmeras till valfri färg.
I ordningen anställa jag ett par färgkoder:
- Rosa är makt
- Blå är marken
- Gul är utdata
- Röd, Orange och grön hänvisa till deras lamporna för att färg eller tryck sensor kodad till färgen