Intro till Arduino (12 / 15 steg)

Steg 12: Skriva egen kod



För att skriva din egen kod, måste du lära dig några grundläggande programmering språksyntax. Med andra ord, måste du lära dig hur man korrekt bildar koden för programmerare att förstå den. Du kan tänka på detta ungefär som förståelse grammatik och interpunktion. Du kan skriva en hel bok utan korrekt grammatik och interpunktion, men ingen kommer att vara dugligare att förstå det, även om det är på engelska.

Några viktiga saker att ha i åtanke när du skriver din egen kod:

  • En Arduino program kallas en skiss.
  • All kod i en Arduino skiss bearbetas från topp till botten.
  • Arduino skisser är vanligtvis uppdelade i fem delar.
  1. Skissen börjar vanligtvis med en rubrik som förklarar vad skissen gör, och vem som skrev den.
  2. Nästa, den vanligtvis definierar globala variabler. Detta är ofta där konstant namn ges till olika Arduino stift.
  3. Efter de inledande variablerna anges, börjar Arduino installationen rutinen. I setup-funktionen, vi ställer initialt villkorar av variabler när det behövs, och kör någon preliminär kod som vi vill bara köra en gång. Detta är där seriell kommunikation initieras, som krävs för att köra den seriella monitorn.
  4. Från setup-funktionen går vi till rutinen loop. Detta är den viktigaste rutinen för skissen. Detta är inte bara där din huvudsakliga kod går, men kommer den att startas om och om igen, så länge skissen fortsätter att köras.
  5. Under loop rutinen finns ofta andra funktioner som anges. Dessa funktioner är användardefinierad och endast aktiveras när kallas i rutinen setup och loop. När dessa funktioner kallas, Arduino bearbetar alla koden i funktionen från topp till botten och sedan går tillbaka till nästa rad i sketchen där den slutade när funktionen anropades. Funktionerna är bra eftersom de tillåter dig att köra standardrutiner - om och om igen - utan att behöva skriva de samma raderna kod om och om igen. Du kan helt enkelt uppmanar en funktion flera gånger, och detta kommer att frigöra minne på chip eftersom rutinen funktion skrivs bara en gång. Det gör också koden lättare att läsa. Att lära sig att bilda egna funktioner, kolla in denna sida.
  • Allt detta sagt, de bara två delar av skissen som är obligatoriska är de Setup och Loop rutinerna.
  • Koden måste skrivas i Arduino språk, som är ungefär baserat på C.
  • Nästan alla uttalanden skriven i Arduino måste avslutas med en;
  • Variabler är förvaringsfack för nummer. Du kan skicka värden till och från variabler. Variabler måste definieras (anges i koden) innan de kan användas och måste ha en datatyp som är associerade med den. Om du vill lära dig några av de grundläggande datatyperna, granska Språk sidan.

Okej! Låt oss säga vi vill skriva kod som läser en fotocell ansluten till pin A0 och använda den behandlingen som vi får från fotocellen att styra ljusstyrkan i en lysdiod ansluten till pin D9.

Först vill vi öppna BareMinimum skiss, som finns på:

Fil -> exempel 1. Basic -> BareMinimum ->

BareMinimum skissen bör se ut så här:

< pre > void setup() {
sätta din installation kod här, om du vill köra en gång:

}

void loop() {
sätta din huvudsakliga kod här, för att köra flera gånger:

}

Nästa, kan sätta en rubrik på koden, så andra människor vet om vad vi gör, varför och under vilka villkor:

< pre > / *
LED Dimmer
av Genius Arduino programmeraren
2012

Styr ljusstyrkan i en LED på stift D9
baserat på läsningen av en fotocell på stift A0

Denna kod är offentlig
*/

void setup() {
sätta din installation kod här, om du vill köra en gång:

}

void loop() {
sätta din huvudsakliga kod här, för att köra flera gånger:

}

När det är alla fyrkant bort, låt oss definiera pin namnen och fastställa variabler:

< pre > / *
LED Dimmer
av Genius Arduino programmeraren
2012

Styr ljusstyrkan i en LED på stift D9
baserat på läsningen av en fotocell på stift A0

Denna kod är offentlig
*/

namn analoga pin 0 ett konstant namn
CONST int analogInPin = A0;

namn digital stift 9 ett konstant namn
CONST int LEDPin = 9;

variabel för att läsa en fotocell
int fotocell;

void setup() {
sätta din installation kod här, om du vill köra en gång:

}

void loop() {
sätta din huvudsakliga kod här, för att köra flera gånger:

}

Nu när variabler och pin namn anges, låt oss skriva själva koden:

< pre > / *
LED Dimmer
av Genius Arduino programmeraren
2012

Styr ljusstyrkan i en LED på stift D9
baserat på läsningen av en fotocell på stift A0

Denna kod är offentlig
*/

namn analoga pin 0 ett konstant namn
CONST int analogInPin = A0;

namn digital stift 9 ett konstant namn
CONST int LEDPin = 9;

variabel för att läsa en fotocell
int fotocell;

void setup() {
ingenting här just nu

}

void loop() {
Läs analogt i pin och läsningen att variabeln fotocell
fotocell = analogRead(analogInPin);

Kontrollera LED stift med hjälp av värdet läsa av fotocellen
analogWrite (LEDPin, fotocell);

Pausa koden för 1/10 sekund
1 sekund = 1000
Delay(100);
}

Om vi vill se vilka siffror de analoga pin faktiskt läser från fotocellen, kommer vi att använda följetong bildskärmen. Låt oss aktivera den seriella porten och output dessa siffror:

< pre > / *
LED Dimmer
av Genius Arduino programmeraren
2012

Styr ljusstyrkan i en LED på stift D9
baserat på läsningen av en fotocell på stift A0

Denna kod är offentlig
*/

namn analoga pin 0 ett konstant namn
CONST int analogInPin = A0;

namn digital stift 9 ett konstant namn
CONST int LEDPin = 9;

variabel för att läsa en fotocell
int fotocell;

void setup() {
Serial.BEGIN(9600);

}

void loop() {
Läs analogt i pin och läsningen att variabeln fotocell
fotocell = analogRead(analogInPin);

skriva ut fotocellen värdet till den seriella monitorn
Serial.Print ("fotocell =");
Serial.println(photocell);

Kontrollera LED stift med hjälp av värdet läsa av fotocellen
analogWrite (LEDPin, fotocell);

Pausa koden för 1/10 sekund
1 sekund = 1000
Delay(100);
}

Mer information om formulera koden, besök Stiftelser sida. Om du behöver hjälp med Arduino språket, då är Språk sidan platsen för dig.

Dessutom är Exempel skiss sida ett bra ställe att börja leka med koden. Inte vara rädd att ändra saker och experimentera.

Se Steg
Relaterade Ämnen

INTRO till ARDUINO UNO-R3

Hej killar, du vet vad en arduino ombord är. Men som nybörjare (eller) en nybörjare kan du möta en svårighet i att välja rätt styrelsen från det breda utbudet av styrelser i Arduino familj.För dig föreslå jag starkt Arduino UNO – R3 att komma igång m...

Fläkt RPM med inre hall effekt sensor och Arduino (Intro till hårdvara avbryta och LCD display)

För mitt andra projekt för arbete, jag var tvungen att mäta rotationshastigheten av rotoren i varv Per minut (RPM) av en modifierad dator fläkt. Den hade tre kablarna kommer ut och som kryssat mig som kanske har något sätt att kontrollera sin hastigh...

Linkit en till Arduino kommunikationen I2C

I sist instructable jag visade dig hur du skapar en spänning bildskärm använder linkit en och efter att ha gjort ett par projekt med hjälp av en Linkit styrelsen insåg jag att det skulle vara bra om vi kunde göra linkit ett arbete med en arduino. Och...

Intro till Robotics

Robotar går snabbt från tecken och koncepten som endast återfinns i science fiction till del av vår vardag. Även om de kan ibland verkar vara elektromekaniska mysterier, blir personliga robotics mer tillgängliga varje dag! Billigare, högre kvalitet,...

Konfiguration av MKS Sbase v1.2 32-bitars Controller grunderna och intro till Smoothieware.

ProlougeJag är verkligen glad att se hur denna grundläggande intro till Smoothieware och MKS Sbase 1.2 controller har fått så mycket uppmärksamhet, och hoppas verkligen att det kommer att hjälpa människor att komma igång eller besluta att inte.Jag ha...

Ansluta ESP8266-01 till Arduino UNO / MEGA och BLYNK

Detta är en handledning för att visa dig hur du flash en firmware-ESP8266-01 och ansluter till Blynk med hjälp av en ESP8266 - 01 som en Arduino wifi sköld.Maskinvara som behövs:* Arduino Uno/Mega* Hoppare ledningar* USB A till USB B-kabelESP8266-01P...

Smart hemautomation webserver på OpenWRT router WR703N kopplats ihop till Arduino, jämfört med Raspberry Pi och Ubuntu

Hämta WR703N Digest (340MB zip-fil):https://sourceforge.net/projects/wr703n/---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Kära läsare,Det finns många Linux styrelser p...

Android G1 följetong till Arduino Robot

lära sig hur din Android mobiltelefon kan styra en robot med en Arduino ombord. Telefonen tar kommandon via telnet från en annan telefon eller en PC, så kan du fjärrstyra roboten. Detta projekt kommer annars inte ändra G1 så du kan fortsätta använda...

Skapa egna membran matris knappsatsen (och ansluter den till Arduino)

så du vill skapa din egen membran knappsatsen? Varför? bra att göra din egen knappsats kan vara bra av många skäl. Det är billigt och lätt att göra, den kan placeras i situationer där det kan vara vandaliserade eller stulen utan mycket frustration, h...

Ansluta en analog sensor textil till Arduino

Detta instructable förklarar hur du ansluter en analog sensor till Arduino (i vårt fall använder en Lilypad).Material du behöver:-en Lilypad Arduino (www.sparkfun.com)-en FTDI stiger ombord (www.sparkfun.com)-en USB A till mini B kabel (www.sparkfun....

Ladda upp skiss till Arduino Pro Mini med usbASP

I handledningen tvåspråkig (engelska, indonesiska, indonesiska versionen under avgränsningslinjen med kursiv stil), vi lär dig hur man laddar upp skiss ("skiss" är termen för programkod skriven för Arduino) till Arduino Pro Mini enhet med populä...

Hur du ansluter Liquid Crystal Display(LCD) till Arduino

ÖversiktI denna tutorial kommer du lära dig att ansluta en flytandekristallskärm (LCD) till en Arduino Uno och göra det Visa saker. LCD-skärmar komma till hands om du behöver Visa information på skärmen. De är billiga och vanliga. Ansluta en LCD till...

Hur man gränssnitt LCD (16 X 2) till arduino

Detta instructables förklarar du vad gäller gränssnitt LCD (vätska kristall Dispaly) 16 X 2 till arduino.Några grundläggande punkter när det gäller LCD:-LCD består av 16 rader och 2 kolumner av 5 × 7 eller 5 × 8 LCD dot matriser.LCD är tillgängliga i...

Hur gränssnittet fukt och temperaturgivare (DHT11) till Arduino och inklusive DHT11 bibliotek.

DTH11 omfattar både fukt och temperatur sensor.Maskinvarukomponenter krävs:-1) DTH11 Fukt och temperaturgivare2) Arduino UNO3) anslutande trådar4) DTH bibliotekDu kan få sensorn DTH11 datablad från den länken nedanhttp://www.micro4you.com/files/senso...

Hur gränssnittet Ultrasonic Sensor (HCSR04) till arduino uno

Ultraljudssensorer är mycket effektivare än andra hinder detektering sensorer. Ultraljudssensorer relativt billig och också de ultraljud utsläppsländerna och detektorer är portabla utan behov av komplicerade kretsar. Realtid stöd och konstgjorda visi...

Intro till stegmotorer

Om du någonsin haft nöjet att avveckla en äldre skrivare för att rädda elektroniska delar (jag rekommenderar denna helgen verksamhet om du inte har innan!) får du har stött på en massa cylindriska mysterium motorer med 4 eller fler kablar skjuter ut...

Sim900 GSM modul gränssnitt till arduino

Denna del av instructable förklarar GSM modul gränssnitt till arduino.Nu för tiden GSM används i alla projekt för trådlös dataöverföring eller larma och meddelandesystem.Steg 1: Gränssnitt SIM900 till ArduinoDenna del av instructable förklarar GSM mo...

Överföra data från Android till Arduino genom audio domkraft

Med detta projekt kan du skicka byte från android till arduino använder endast en audio jack-kontakt.Hur fungerar det?I princip, signal android en "morse" audio till arduino. Arduino i andra hand avkoda Morsealfabetet till en byte. Så enkelt.Del...

3D-utskrifter Intro till Makerbot

Här är och Intro till använder Makerbot Desktop skriva ut 3D-objekt på skrivbordet Makerbot Replicator 5! Mycket grundläggande instruktioner, Känn dig fri att röra runt med programvaran lite mer. (:Steg 1: Välj din fil. Antingen gör din egen 3D-model...