ISC Arduino Tutorial 1 (9 / 10 steg)
Steg 9: Skriva funktioner
I detta avsnitt går vi över skriva egna funktioner.
Tips: Undvik namnge en variabel och fungera samma sak. Detta förvirrar kompilatorn.
Som sagt tidigt bygger allt i programmering av funktioner på vissa sätt form. Nu lära du dig att skriva dina egna. Tanken bakom funktioner är att ta en komplicerad uppgift och dölja den bort för att göra koden enklare att använda och förstå. Som jag är säker på att du har börjat att inse att få måste en motor att köra du att hålla reda på flera saker, vilken hastighet du vill köra, vilken riktning du vill att det ska köra och vad stift måste vara höga och låga att få detta att fungera.
I filen heter MotorFunctions kan du se några exempel funktioner vi skrev för dig och deras förklaring nedan.
1.) denna del av funktionsdeklarationen är Returtypen. Vi plockade utan laga kraft eftersom den här funktionen inte kommer att returnera något. Till exempel om du ville återvända flera använder int. Detta kan vara bra om du hade en funktion som adderas två nummer och återvände deras summa.
2.) denna del av funktionen är funktionsnamnet. Detta är namnet du använder för att ringa din funktion senare i koden.
3.) Detta är parametrarna för funktionen. Här anger du hur många parametrar kommer du att ta och vad de kommer att kallas. För här har vi en parameter motorSpeed, och det är många så vi använde den typen int. Ange parametrarna är precis som deklarerar variabler eftersom de är i huvudsak variabler som delas med din funktion från vad heter din funktion.
4.) Detta är den kod som funktionen körs.
5.) retursatsen, eftersom vi inte tillbaka någonting vi enkelt uttryckt detta uttalande. Om vi åker tillbaka något. Vi skulle placera som efter programsatsen return.