ISC Arduino Tutorial 1 (5 / 10 steg)
Steg 5: Ingångar, variabler och växlar
Ledningsdragning kretsen.
Titta på diagrammet fritzing tråd kretsen.
Resistorn används är en 10 k motstånd. Detta kallas en dra ner motstånd eftersom det drar spänningen tillbaka ner till 0 volt när växeln är öppen (inte tryckt). När växeln är stängd (pressad) motståndet är så stort det har liten effekt på spänningen och det är 5 volt.
Öppna filen som heter LimitSwitch med arduino.
Som vanligt läste över dokumentationen innan jag ger dig den förenklade förklaringen.
http://www.Arduino.cc/en/reference/DigitalRead
1. det här kommandot skapar en ny variabel med namnet pin12Value. Delen i blått "int" anger vilken typ av variabel. int är kort för heltal. Arduino måste veta vilken typ av variabler det fungerar med att effektivt lagra dem i minnet och operationer på dem som addition, subtraktion, multiplikation och division. Den andra delen är namnet på variabeln och hur du refererar till den senare i din kod.
2. digitalRead() den här funktionen returnerar en 1 (hög) eller 0 (låg) beroende på om det är 5 volt tillämpas på PIN-koden eller 0 volt tillämpas till stift det är att läsa.
3. detta nästa del kallas en tilldelning. Vi sätter pin12Value till en 1 eller 0 beroende på huruvida gränslägesbrytaren trycks och pin 12 är hög.
4. nu använder vi Serial.println(pin12Value) att skriva ut värdet av pin12Value. Om du observatör följetongen övervaka när du trycker gränslägesbrytaren bör du märka det gå från 0 till 1.
Så, detta skulle se mycket trevligare och lättare att förstå om höga och låga trycktes i stället för bara 1: or och 0: or. Vi kan uppnå detta med om uttalanden!
Prova att läsa och förstå dokumentationen på om uttalanden nedan innan före min förklaring.
http://www.Arduino.cc/en/reference/IF
Öppna LimitSwitchIf i Arduino och kör det.
1. Detta är en om uttalande. Om villkoret är sant körs kod inuti klammerparenteserna. Om villkoret inte är sant kommer koden i klammerparenteserna att hoppas över.
2. Detta är villkora av if uttalande. Detta ber en fråga, är pin12Value lika med 1? Om svaret är ja då utvärderas uttrycket till sant. Var försiktig och inser att == är annorlunda än ett = tecken. == ställer en fråga. Är de lika? = är ett kommando inställningen whats på vänster sida för att motsvara vad som är på höger sida.
3. Detta är koden i klammerparenteserna som körs programsatsen är sant.
Utmaning: Använd vad du har lärt dig att ha LED aktivera när du trycker på switchen och av när det är släppt
Vill du se hur jag åstadkommit utmaningen öppnar LimitSwitchLED
Challenge2: Använd vad du har lärt dig att ha 2 lysdioder varje aktiverad som en annan switch.
Vill du se hur jag åstadkommit utmaningen öppnar LimitSwitchLED2