Julias ögon _ en ljud-reaktivt cinemagram (5 / 9 steg)
Steg 5: Förstå koden â ögonrörelser
ÖGA BAKGRUND
bild (auge3, bredd/2-240 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, 450, 450);
bild (auge3, bredd / 2 + 250 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, 450, 450);IRIS
Breite = - talet 0,00005 * sq (xWert) + 1;
Hoehe = - 0.000008 * sq (yWert) + 1;om (läsläge2 == true) {
färgton (255-ton3 * 30 * känslighet, 255-ton2 * 50 * känslighet, 255-ton1 * 50 * känslighet);
ton1s = karta (ton1s, 1, 1.2, 1,1.04);
ton3s = karta (ton3s, 1, 2, 1,1.1);
}
bild (auge2, bredd/2-240 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, breite * auge2r_sizeX * ton1s, hoehe * auge2r_sizeY * ton1s);
om (läsläge2 == true) {
färgton (255-ton4 * 0 * känslighet, 255-ton1 * 50 * känslighet, 255-ton2 * 50 * känslighet);
ton2s = karta (ton2s, 1, 1.2, 1,1.04);
ton4s = karta (ton4s, 1, 2, 1,1.1);
}
bild (auge2, bredd / 2 + 250 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, breite * auge2r_sizeX * ton2s, hoehe * auge2r_sizeY * ton2s);
om (läsläge2 == true) {
färgton (255,255,255);
}
ELEV
bild (auge1, bredd/2-240 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, breite * auge1l_sizeX * ton3s, hoehe * auge1l_sizeY * ton3s);
bild (auge1, bredd / 2 + 250 + xWert, höjd / 2 + yWert * 0,8, breite * auge1r_sizeX * ton4s, hoehe * auge1r_sizeY * ton4s);
De variabler breite och hoehe definiera förvrängningen för att ge en 3D-effekt. Den matematiska funktionen förklaras i bild 2. (Jag gjorde ett misstag först, hade kurvan speglade vertikalt, undrar inte)
Läsläge2 kan vara sant eller falskt, det är färg eller storlek läge.
I färgläge, det ändrar röd, grön, blå värdena för nyans av iris och minskar dessutom ton1s, ton2s, ton3s och ton4s, variablerna för att ändra storlek på ögonen. Så, i färgläge, storlek förändringarna är ganska subtile.