Kartong taklampa (The kalebass) (4 / 9 steg)
Steg 4: designa!
Kontrollera att du är i menyn "Polygoner".
Klicka på Skapa -> Polygon primitiver -> sfär och klicka på den lilla rutan. Göra en sfär med radien 6, med en 50 axel och höjd. Om Maya ber dig att selNow väljer du området genom att dra runt den. Klicka på Redigera -> Duplicera (eller kommando - D på OSX eller CTRL - D på Windows).
Nu Klicka på verktyget skalförändra (på vänster sida, illustrerad av en kub med två pilar) och ändra storlek på det nya området så att det är något mindre än det ursprungliga området. Välj båda sfärer och gå till Mesh -> Booleans -> skillnaden. Vad detta innebär är att subtrahera det mindre området från det större området, lämnar en ihålig sfär polygon.
Du ska nu skapa övre och nedre öppningarna. Skapa en cylinder polygon med radie 75 (detta kommer att göra en topp öppnandet av 1.5 inches i diameter, som passar Ikea belysning) och höjden 1. Flytta denna cylinder till toppen av klotet så att det kommer ut ur toppen av klotet men återstår av den något. Välj nu båda polygoner och boolean subtrahera båda. Nu skapa en annan cylinder för botten öppning. Denna gång göra en cylinder med radien 2 och höjden på 3. Flytta den till botten av sfären, markera området och cylinder och booleska subtrahera båda igen. Du bör nu ha en sfär med ett litet hål upptill och ett stort hål i botten.
Nu kan du lämna det på detta om du bara vill göra en jordglob lampa, men jag gillar att få lite funky. Röra runt för lite med din modell (men tänk på att hålla det mindre hålet samma storlek, som är storleken på den lampa som). Detta är en bra tid att lära sig lite om 3d-modellering. Jag kommer inte att gå in för mycket här, men jag föreslår att du kolla in tutorials på youtube (det finns tusentals).