Kartor för dina projekt 101 (4 / 7 steg)
Steg 4: Redigera din vektor kartor i Illustrator
Nu när kartan är ur Maperitive kan du redigera den lite, beroende på om den du har avsett för det.
Kartfiler är stora och har en massa data i dem, därför de kan ta lite tid att ladda och är allmänt långsammare att redigera. Men om du bara behöver en del av karta du hämtat, du kan klippa ut som för att göra det mindre smärtsamt att arbeta på. Att göra så börja genom att ange din ritytans storlek runt det område du vill i Arkiv > dokumentinställningar > Redigera ritytor eller med hjälp av Verktyget Rityta (SKIFT + O). Nu, med ritytan på plats, Välj filen > skriva ut, kontrollera att Ignorera ritytor är avmarkerad och skriva ut som en pdf fil. Nu importera pdf-filen du skrivit ut till, och det du gör, bara det område du ville arbeta med ett enstaka objekt bortom nuvarande rityta, men dessa är lätt att ta bort om du vill. Se bilder 2-4 för att få en bättre uppfattning.
Ta bort och lite mer finare redigering du egentligen inte behöver vara skulle en skicklig i vektor konst mörk magi trollkarl att redigera kartor, men kunskap om några verktyg vara bra. Dessa verktyg är Markeringsverktyget (genväg V), Direktmarkeringsverktyget (genväg A) och Pen Tool (genväg P). Den senare är nog inte ett måste, men det är en mycket mångsidig som du nästan varje gång när du arbetar med denna typ av programvara, så det säkert skulle vara användningsområden för det.
Kort sagt, är vad de gör detta:
Med Verktyget Markering - markerar hela objektet eller en grupp av objekt klickar du på (Håll SKIFT att välja flera objekt) eller Välj genom att dra runt dem.
Direktmarkeringsverktyget - väljer en del av föremål som skulle kunna vara en sökväg eller ett ankare pekar oavsett dess kontinuitet eller att vara i en grupp med objekt. Du kan också använda metoden att dra rektangeln urval med detta.
Pen Tool - att rita och redigera objekt genom att manipulera kurvor och fästpunkter.
Medan de första två är ganska enkelt att använda efter du har klickat runt för några gånger, Pen Tool har mycket mer funktionalitet och länkar till kortkommandon, därför jag skulle föreslå att kolla denna guide ett anständigt intro eller fuska ark medan du bara räkna det ut.
Några saker som kan hjälpa om du bara börjar:
När du vill redigera objektet (sökväg) med hjälp av ritstiftet, måste du först markera den med verktyget Markering att se dess ankarpunkter du kan redigera.
När du tar bort objekt markerat med en direktmarkeringsverktyget kan det att som du träffar först knappen Ta bort, raderas endast en del av fästpunkter. Oroa dig inte om manuellt välja varje av dem, tryck bara ta bort den andra gången, eftersom den väljer automatiskt den återstående delen av objektet för dig.
Du kan ta bort ankarpunkter med ritstiftet och direktmarkeringsverktyget. Skillnaden är att med hjälp av pennan du upprätthålla en kontinuerlig (stängd) bana medan direktmarkeringsverktyget tar bort den del med angränsande kurvor och öppnar vägen. Ritstiftet är oftast det bästa sättet att gå att upprätthålla konsekvent färg av objekt och förhindra hicka medan, säga, skära på en plotter senare.
Med hjälp av verktyg som jag beskrivit ovan du kan lägga till eller ta bort ganska mycket något på kartan, t.ex jag bort vägnummer mitt i city (bild #5). Om du vill kopiera ikoner från någon annanstans - fungerar ctrl + c/ctrl + v precis som i annan programvara.
Vill du göra färg redigering, det fungerar genom att välja ett objekt med markeringsverktyget och då kommer du se dess färg inställningar visas. Överst till vänster är fyllning, längst ner till höger är stroke, dubbelklicka på någon av dem att komma till färgväljaren gränssnitt. Se bild #6.
En annan sak du kanske vill att om du tänker klippa en stencil från din karta är förenkla den. Detta minskar mängden fästpunkter i en sökväg och jämnar det ut lite eller mycket, beroende på vilka alternativ du väljer (bild #7). Jag föredrar att göra detta så det förkortar tiden det tar att klippa något och du undviker några av de svårt att skära fläckar.