KASSASKÅPET BOXAS JOYSTICK kontrollerade (7 / 11 steg)
Steg 7: Timers
Vi hade en hård tid med timers under arbetet med detta projekt av flera skäl:
· Timer 0:
Vi menade att använda denna timer för att kontrollera joystick rörelser så att vi inte hade några returer medan du använder den. Medan vi testade det, med delay(), millis() och flera Timer 0 funktioner, insåg vi att LCD-skärmen slutade fungera ordentligt. Vi förstod inte riktigt varför det fungerade så.
Efter en tid försöker fixa det, använde vi den tidigare versionen av vår kod, utan att använda funktionerna som Timer 0 och LCD arbetat rättvis böter. Så vi slutligen insåg LiquidCrystal.h biblioteket var vi med att arbeta med LCD-skärmen använder Timer 0, vilket innebär att inga andra funktioner som arbetar med samma timer kan användas.
· Timer 1:
Vi använder denna timer med servo, eftersom det behöver en PWM-signal och denna timer kan tillhandahålla. Detta var den enklaste att använda eftersom servo.h biblioteket har flera exempel på hur man arbetar med servo och kontrollera den.
· Timer 2:
Efter hela tiden på att försöka använda Timer 0 för att kontrollera joystick förehavanden, när vi äntligen förstått att vi inte kunde använda det, letade vi efter andra lösningar. I Arduino webbsidan såg vi Arduino UNO var vi med hade en annan timer, 2 i Timer. Vi hämtade biblioteket och tagit med den. Det hade ett exempel på hur initiera timern och anropa en funktion efter en millisekund tid, vilket var perfekt för vårt projekt.