Komma igång med FRDM kl46z del 4 - ADC & DAC (2 / 3 steg)
Steg 2: DAC
Som det var i ADC, här i DAC har vi också skapa objektet men i detta fall blir det AnalogOut name(DAC_PIN). Jag använde PTE30 som DAC0. Jag bestämde mig att integrera skjutreglaget beröring med det (hur man startar med touch reglaget jag visade). Multimeter visar värdet från PTE30 där jag sätta fingret på touch reglaget. DAC kan vi också generera sinus våg eller sawtooth med tabellerna med lämpliga värden. Om du vill ange värdet på produktionen DAC måste vi använda name.write(value). Funktionen dac_programme() anropas på samma sätt som ADC - i oändlig loop. Springläge DAC unnoted röd lysdiod blinkar.
void dac_programme(void)
{
IF(show_title == 2) / / visar endast när DAC programmet startas
{
LED = 1;
LCD.Clear();
LCD.printf ("DAC");
show_title = 0;
}
dac0.write(Slider.readPercentage());
LED2 =! led2;
}