Komma igång med OLED-displayer (3 / 16 steg)
Steg 3: Att fastställa kanaler för kommunikation - fortsatte
Det första som vi behöver är slav adressen. Detta sju bitars nummer som identifierar en viss enhet så att befälhavaren vet vad slav som den behöver för att kommunicera med.
Från SSD1306 databladet, kan slavadress här antingen vara "0111100" eller "0111101" beroende på SA0 (om det är hög eller låg). Standardvärdet är hög, men om du önskar att ändra slavadress, kan du tråd SA0 till någon digital stift i Arduino och sätta den till noll. I denna tutorial, vi beslutat att inte ändra SA0, adressen till vår slav är alltså 0x3D. Eftersom den OLED ska alltid vara i skrivläge, den R / W # bitars (läs/skriv bitar) är inställd på "0".
Nästa sak som vi behöver är den kontroll byte. Detta definieras av Co (fortsättning bitar) och D / C# (kommandot/data urval bitar), följt av sex "0s." Co avgör om den följande byten kommer att vara en enda byte eller en ström av byte, medan D / C# avgör om byten som kommer att behandlas som data eller ett kommando. Därför slutar vi med fyra möjliga kontroll byte:
- 0x40: dataström
- 0xC0: enda databyte
- 0x80: enda kommandobyte
- 0x00: kommandot Stream
Du kan hitta en lista över kommandon i tabell 9-1 i SSD1306 databladet.