Komma igång med OLED-displayer (7 / 16 steg)
Steg 7: Hur man drar en pixel? -fortsatt
Funktionen "pixel" skapas för att lagra pixel på en viss plats i matrisen bufferten. Denna funktion tar två argument, x och y, att ge programmet en exakta koordinaten för där vi vill pixel. X kan anta värden mellan 0-127, medan y kan ha ett värde mellan 0-63. Koordinaten (0,0) skulle placeras i den nedre vänstra sidan av skärmen. Om koordinaten är utanför intervallet, kommer inte då programmet Visa något.
Slutligen används funktionen "Flush" att Visa delar av matrisen bufferten genom att skicka informationen i 16 byte burst överföringar som programmet färdas genom hela bufferten. Inuti denna funktion, TWBR (två tråd bit rate register) är inställd på 12 för att uppgradera frekvensen av Arduino klockan (SCL) från 100 kHz till 400 kHz. Detta sätt dataöverföringen sker snabbare. Nedan visas hur 12 har beräknats i formeln ovan.
Var:
CPUFrequency = 16MHz
TWIFrequency = 400kHz
TWI = två tråd gränssnitt