Kontrollerad temperatur rymden värmare (6 / 7 steg)
Steg 6: Förstå din kod
I de första två kodrader tilldelar vi variabelnamn som vi kommer att använda för Arduino stiften. Vi kommer att kalla A0 pin tempPin och digital utgång pin gatePin.
I en setup() slinga börjar vi våra seriella produktionen så att vi kan övervaka data som kommer i från temperaturgivare. Vi kommer också definiera våra gatePin som en utgångsstiftet och sätta den till låg från början.
Då, i loop() funktion, kommer vi styr denna gatePin som en funktion av vilka data som kommer in på temperaturgivaren. Först, dock kommer vi att tolka dessa data på ett sätt som är meningsfulla. Temperatursensor kan läsa mellan 0 och 1024. Vi kan konvertera detta till grader Celsius med följande formel. (((reading/1024) * 5)-.5) * 100. Om detta värde är mindre än 33 grader, enligt koden, våra Arduino kommer att göra en DigitalWrite om du vill aktivera gatePin hög och våra utrymme värmaren tänds. Om temperaturen är över detta värde, sedan vårt Arduino kommer att göra en digitalWrite om du vill aktivera gatePin låg och vår utrymme värmaren stängs av.
Teoretiskt, vårt rum bör nå önskad temperatur och sedan hover runt där med våra värmare som slår på när det blir för kallt och av när det blir för varmt!