Konverterar bilder till flashminne ikoner/bilder för TFT (utan SD-kort) (8 / 9 steg)
Steg 8: Lägga till hex koden till arduino kod
Det är klokt att göra en annan fil (eller säga det bibliotek) för alla dina bitmappar/bilder/symboler.
Se bifogad bild att förstå hur man gör ett bibliotek. Dess mycket enkelt i detta fall
- Öppna din favorit editor (Notepad/NPP/sublima etc)
- Skriva "const osignerade XXX PROGMEM [] = {klistra in datan här};
- XXX är röding för mål 1 (Svartvitt)
- XXX är uint16_t för fall 2 (flerfärgade)
- Spara filen med filnamnstillägget ".h" i samma mapp där du sparar din arduino kod för detta projekt.
Koder: https://github.com/evivetoolkit/eviveProjects/tree...
Nu måste du göra en ny arduino skiss
- Inkluderar TFT skärm med bibliotek (GFX och ST7735 för våra 1.8" SPI TFT)
- Inkludera bibliotek för ikoner
- Göra grundläggande städning koden för TFT
- Enligt fallet:
- Fall 1:
Syntax: var.drawBitmap (int16_t x, int16_t y, uint8_t * bitmapp, int16_t w, int16_t h, uint16_t färg);
T.ex.: tft.drawBitmap (0,0, evive_logo, 71, 71, ST7735_CYAN);
- Fall 2:
Eftersom det finns ingen direkt funktion i Adafruit GFX bibliotek, får vi skriva vår egen kod för detta. Vi kommer att korsa pixel pixel Rita bild/ikon.
Se linje nr 36 till 46 i denna koder: https://github.com/evivetoolkit/eviveProjects/blob...
- Fall 1:
- Ladda upp för att se dina bilder/symboler på TFT-skärmen av evive!
Obs: du kan också kopiera delen av huvudsakliga arduino skiss att undvika att göra ytterligare bibliotek