Låg höjd miljöövervakning med en Arduino baserade väder Instrument och Aeropod Remote Sensing plattform (3 / 7 steg)
Steg 3: Programmering väder instrumentet
När instrumentet var ihop hade vi ladda upp koden så instrumentet skulle samla in och lagra data. De uppgifter som behövs för att programmera instrument inlcude nedladdning Arduino mjukvaran Program till vår stationära dator, att erhålla exempelkod från SparkFun webbplats, och sedan ladda upp koden till väder-instrumentet.
Dessa uppgifter, är i detaljerade order...
- Visa Sparkfun WeatherShield Hookup Guide att lära sig om att ansluta och programmering av WeatherShield. Sparkfun platsen antyder laddar deras exempelkod till WeatherShield.
- Data överför den öppna källkoden Arduino programvara till vår stationära dator och spara provet "skiss" (Arduino filer kallas skisser) som tillhandahålls av SparkFun till Arduino biblioteket på vår stationära dator.
- Anslut instrumentet väder till vår stationära dator med USB/mini B-kabel.
- Öppna programmet Arduino och använda kommandon från rullgardinsmenyn högst upp på progam skärmen Välj lämplig COM port (vi använde COM 9) för att kommunicera via USB.
- Öppna den Arduino skissen från menyn "Filer" i programmet Arduino.
- Välj Ladda upp filen i rullgardinsmenyn på Arduino programmet. Så snart programmet laddades upp lamporna på väder instrumentet och OpenLog började blinka under varje data förvärv tidpunkt.
- Slutligen verifierat vi att uppgifterna inhämtades av öppnandet den seriella produktionen övervaka i programmet Arduino och observerade resultatet av våra nu funktionella WeatherShield!
Efter att ha sett den data som genereras av vårt väder instrument med hjälp av exempelkod beslutade vi att inspektera och ändra koden. Vi bort kodrader för sensorer inte installerat på våra instrument och ändrade samling datahastigheten till 1 poäng var 10 sekunder (mestadels en prova redigeringen). Filen bifogas detta steg dokument vår reviderade koden.
Många tack till Jonathan Knieper, en ny Lothrop alumn som hjälpte oss lära sig att navigera genom Arduino mjukvara och programmering steg som krävs i detta skede av projektet.