Läskig Halloween dag för natten Photomanipulation (6 / 7 steg)
Steg 6: effekter
Väl alla, du har gjort det nästan till slutet. Jag vill tacka er för att ni kom här långt, för att läsa alla jag tog tid att skriva, och förhoppningsvis även titta på längs i videon. Jag vet för sammanhanget kan det vara märkligt att gå in sådan intensiv, men jag antar att det är en del av hur jag arbetar. Och det är sällan en dålig sak att lära någon något. Hur som helst... Låt oss komma till Halloween del av det här!
Okej, så först av allt vi ska göra ett nytt lager (lager > nytt lager), och gå sedan till lager > Merge Visible. Detta kommer att effektivt klistra in alla synliga lager till ett lager, utan effekter, inget att justera, bara en stabil bild. Som om vi hade sparat våra projekt som en bild och öppnat det tillbaka upp i ett nytt lager.
Detta är praktiskt om du arbetar i enorm arkivera, arkivera storleken får så stor och otymplig att ibland du verk så far, spara den ut som en bild och börja en ny projektfil därifrån, att göra ändringar på den första filen, spara över bilden och uppdatera den nya projektfilen med det. Datorer gillar inte bearbetning av stora filer. Lösningar som kan ibland spara ett projekt.
En av de awesome sakerna om att göra detaljerade val är att när de är tillräckligt bra, delar av eller alla av dem kan återanvändas senare i projektet. Så med detta nya lager ska vi återanvända fönsterkarmen masken (bör masken på din andra kurvor lager) att sudda utsidan som det vore i ett fotografi. Du har alla sett vad som kallas djup-of-field i fotografier innan, där saker på ett avstånd från kameran är i fokus och saker en annan avstånd är inte. Ja det kallas skärpedjup. Och oroa dig inte, jag får inte in det här. Men de gör.
Det finns också i CG, ganska cool saker kallas Z-djup kartor, brukade berätta 3D- och 2D-program hur mycket oskärpa är till vad i en bild eller skott. Generellt är det en 2D karta över vad skottet är, med alla objekt bara en färg från svart till vitt när de blir längre från kameran, och programmet tar filtret tillämpas på filmen och multiplicerar det med dessa värden, suddiga varje avstånd annorlunda. Kolla mer här.
För att göra detta, Välj din nya, sammanslagna lager, och gå till Filter > Blur > Linsoskärpa. Nu, standarderna är alla bra för detta, vi kommer inte in i något märkvärdigt, men jag tog en bild på min setup för dig ändå. Kolla bilden #2.
När du är nöjd, klicka på "Ok" och du kommer att ställa in. Det kan ta en minut att behandla detta, suddar ut kan vara ganska tung. Stick till Smart eller snabb suddar ut om möjligt, de tenderar att vara den minst beskattning på ditt system.
Vi har nu, suddig våra hela bilden. Inte bra. Vi ska lösa detta ganska snabbt av återanvändning av denna mask. Markera din nyligen suddiga lagret och Lägg sedan i medan du håller Ctrl/Cmd, Klicka på din fönsterkarmen mask (maskikonen, inte ikonen lager), och det kommer det mask val för dig. De vandrande myrorna ska visa upp. Nu, klicka bara på knappen Mask på lagerpaletten och det lägger en mask av det val till det lager som du har valt. I detta fall fönstret frame masken till suddiga lagret, så bara vad är utsidan fönstret kommer att bli suddig. Vi har i princip bara dolda fönsterkarmen på suddiga lagret, så alla som visar upp är suddiga exteriör nattetid scen.
Alrighty, nu Halloween! Lägga till ghost handen är superenkel. Lägg ett nytt lager, och bara rita på det med lassoverktyget formen hand - det har inte ens vara perfekt, och du kan spåra eller rakt upp använder en bild om du ville. När du har fått det, fyll den med vit: hit skulle"återställa dina färger,"X"för att byta 'em, då Alt/Option + Delete/Backsteg för att fylla med förgrundsfärg och 'Ctrl / Cmd + D" att välja bort och du har en vit hand skriva ut.
Nästa, oskärpa att ett gäng - min var ca 6,2 - med hjälp av Filter > Gaussisk oskärpa funktion. Sedan sänka dess opacitet ett gäng, vilket ger det en läskig spöklika look. Min var ca 22%. Då kan vi duplicera lagret (Ctrl / Cmd + J) och använda den smeta verktyg (bild #6) på en ganska hög hållfasthet (kontrollera hur mycket och hur långt något kommer smeta - min var 72%). Klicka och dra i riktningen du vill hand Skriv ut för att vara avslutande, och sedan Klicka och dra tillbaka upp igen längs samma väg för en fylligare trail.
Nästa, på ett annat nya lager, jag använde bara penseln på en låg opacitet, använda en mörkare orange, rita ett par cirklar för ögon och en mindre borste med 100% opacitet och använda en ljusare orange för att dra de faktiska ögon i mitten av större cirklar (bild #7).
För att avsluta denna effekt, som med alla goda effekter, behövs det lite av interaktiva belysning. Interaktiva belysning är en av de viktigaste sakerna i säljer effekter. För en effekt att arbeta i alla medier, om det ska visas realistisk, det har att påverka andra saker i skottet, oberoende av om allt var där under inspelningen. Exempelvis om en ljussabel svängde förbi ansiktet men ansiktet inte lysa upp åtminstone något med färgen på den ljussabel, det skulle vara ganska uppenbart för film och effekter sämskskinn som hade något varit fiffla i som sköt. Och du skulle bli ganska förvånad hur lätt det är att ta isär en film effekter bara genom att titta noga för saker sådär.
Hur som helst... att göra det för de glödande ögon, jag dubbleras den ursprungliga bilden - kan du duplicera en annan sammanslagna version av bilden, men för dessa ändamål detta var bra, det är en varmare ljuskälla ändå - och tog upp under den glödande ögon lager, sedan tillämpas en mask på det, och målade med en mjuk stor pensel några vita runda former runt ögonen. Kolla bilden #8 för anteckningar och detaljer. Detta avslöjar huset bara runt ögonen, precis som de belysning upp huset själva. Jag sedan suddig masken med filtret Gaussisk oskärpa (slå Ctrl / Cmd + F för kommer att åter använda filtret senaste till vad är markerad, så se till att masken är markerad) och jag sänkte opacitet för lagret till ca 45-50%.
Mycket snabbt, får du se hur några av dessa effekter kan spela in andra saker, andra projekt och andra applikationer. Gå vidare och låta ditt sinne väcka! : P