Låta frukt - hur man gör en skulptural ljud Visualizer (5 / 6 steg)
Steg 5: Installera programmet
definierar storleken på program fönster och även att programmet fungerar i en 3 dimensionell rymd.
storlek (displayWidth, (displayHeight-20), P3D);
ljud skapas - laster och spelar filen ingår i skissen.
Minim = nya Minim(this);
tänkande = minim.loadFile ("punches.mp3", 1024);
Thinking.loop();
FFT = nya FFT(thinking.bufferSize(), thinking.sampleRate());
fft.logAverages (m, n).
För att skapa en deformerbar sfär, kunde jag inte använda funktionen inbyggd sphere() som det inte tillåter mig att komma åt //the punktkoordinater som utgör området. Därför tittade jag upp den matematiska formeln för områden på //some math-diskussionstavlor, vilket gav mig XYZ-koordinater för varje punkt, som kommer att lagras i matrisen //that sattes upp i förväg.
r = bredd/50; radie
Beta = TWO_PI/ptDensity; y-axeln rotation
coords = ny PVector [ptDensity+1][fft.avgSize()];
float x, y, z;
för (int jag = 0; jag flyta u = (jag * TWO_PI/ptDensity);
för (int j = 0; j float v = (PI/coords[i].length)*j-PI/2;
x = r * cos(theta);
y = r * sin(theta);
x = r * sin(u) * cos(v);
y = r * cos(u) * cos(v);
z = r * sin(v);
coords [i] [j] = nya PVector (x, y, z);
println (u + "" + v + "" + coords[i][j]);
}
}
playButton parametrar
playX = bredd-100;
playY = höjd-100;
playSize = 30.
ellipseMode(CENTER);
playFill = color(5);
playHighlight = color(200);
skapa play-knappen
Spela = nya PlayButton();
recbutton parametrar
recX = bredd-60.
återvu = höjd-100;
recSize = 30.
ellipseMode(CENTER);
recFill = color(5);
recHighlight = color(200);
skapa play-knappen
recIt = nya RecordButton();
}