LED Pong (17 / 20 steg)
Steg 17: shift1 och shift2
Eftersom vi använder ett skiftregister ska kontrollera spelare 1's och spelare 2 lysdioder, vi kan slå på och av olika pins. Innan jag fastlödda lysdioderna till skiftregister, jag ansluten dem på en skärbräda och räknat ut vad pins aktiverades när jag skiftade vissa nummer. Jag kom upp med en lista med tal på första bilden. Om du följde min schematiska, flytta ut 127 lyste upp lampan i änden av svansen, 191 lyste upp den andra LED i svansen, 199 lyste upp de nästa tre lysdioderna, 249 lyste upp de kommande två lysdioderna och 254 lyste upp den sista LED i pilen.
Genom att flytta dessa nummer ut i följd, gjorde det på pilen ser ut som en banan/språngbräda som pekade i riktning bollen skulle gå; vilket var ganska cool. Dock måste det finnas någon form av fördröjning mellan skiftande ut varje uppsättning av lysdioder och som många av er vet, en fördröjning funktion stannar programmet. Detta är dåligt eftersom det gör det så whoevers tur det är att skicka ut LED, ibland har att driva deras knappen flera gånger innan programmet läser du trycker på knappen.
Jag tillbringade lite tid att forska timer avbryter men känner inte för att spendera timmar experimentera med dem så jag har lagt denna del av projektet på is för tillfället. Om någon vill lista ut eller åtminstone ge några idéer i kommentarerna, det skulle vara ganska coolt.
Här är en stiftelse för funktionen