LEDDE matrisen skjorta (5 / 7 steg)
Steg 5: Joysticken
När lysdioder och strömförsörjning var på plats, beslutade vi att vi kunde få spel om vi hade en controller, så hittade vi en liten joystick Sparkfun tummen Joystick, med två diskreta riktningar och en center knapp. För att göra det lättare att fästa till skjortan, lödda vi det till Sparkfun Breakout styrelsen för tummen Joystick. Sedan fick vi lista ut hur man tillmäter LilyPad joystick breakout styrelsen. Vi ville inte att sy joysticken direkt till skjortan, men hellre lämnar det fäst med ledningar för tillgänglighet, och så att bäraren inte skulle hamna att få famlade av någon som ville spela spel med skjortan. Vi sökte runt tills vi hittade en 5-polig kabel att fästa till 5 stift styrelsens breakout. (5 stiften representerar makt, marken, xpos, ypos knappen intryckt). Att se till att vi kunde läsa hela skalan av x och y ståndpunkter, vi fäst x och y placera ingångarna till de analoga ingångarna på LilyPad (de digitala ingångarna kan bara läsa hög eller låg som indata). 5-stiftskabeln hade en hona, så vi lödda 5 breakaway header stift kvinnliga utgångarna på breakout ombord. Den kontakten sedan fäster ordentligt på huvudet stiften. Vi klädde trådarna i andra änden av 5-pin kabeln, och rullade dem i små slingor (se bild) och sydde dem till skjortan, då ansluten dem till lämpliga utgångsstift makt ombord och LilyPad med ledande tråd. Vi kopplade knappen joystick till Pin 0, x controller till Pin A4 en y handkontrollen till Pin A5. I planeringen avvecklas vi röstningen stift 0, A4 och A5 för indata i de viktigaste loopen. Jag upptäckte senare att Arduino LilyPad har maskinvaruavbrott på stift 2 och 3, så om jag gjorde detta projekt igen, jag kanske använde ett maskinvaruavbrott att bearbeta knapp skjuter.