LEDDE matrisen skjorta (6 / 7 steg)
Steg 6: kodning
När sömnaden är klar är det dags att ladda ner programmet till Arduino LilyPad. När du väljer vad visningen ska göra, visste vi att vi definitivt ville kunna rulla texten och även lägga till några spel eller animeringar som skulle se bra ut med relativt låg 8 x 6 upplösning. Till slut gjorde vi en omgång "Pong" som arbetade i antingen automatiska eller interaktivt läge, en enkel omgång "Ormen" och en funktion som tillät skjortan ska visas frasen "Fråga mig en fråga", och sedan Visa "Ja" eller "Nej" beroende på vilket sätt joysticken trycktes.
Programmera en Arduino ombord är enklast med Arduino IDE programvara. Jag skrev koden i C++, skapa en basklass med vissa grundläggande matris uppvisning egendom och för att hantera den multiplexing och skapa en nedärvd klass för varje spel funktion av skjortan. Om du vill att rullande text ska fungera, jag hittade en lågupplöst 5 x 5 teckensnitt här. Mina kodning var lite rostig för detta projekt, men det fungerar.
Koden innehåller en väljaren funktion som tillåter användaren att välja vilken funktion att köra, och funktionen looping (standard i Arduino) avsöker joysticken för knapptryckningar att växla väljaren. Om ingen knapp trycks ner, loopar det igenom oavsett vilken ledde matris spel/funktionen körs på gång. Du kan hämta koden jag skrev från länken i det här steget.