LinkIt en musikspelaren (5 / 6 steg)
Steg 5: kodning
Koden är ganska rakt framåt. Behöver vi konfigurera några saker att få det att fungera:
- Kontrollera att stiften kopplas korrekt att knapparna (detta är XXX_BTN_PIN definiera).
- Se till att du konfigurera ljud filnamnen (detta är XXX_BTN_NAME definiera).
- Om du vill att det ska fungera ur lådan måste du kommentera den "tag (! Följetong) "linje.
#include < LSD.h >
#include < LAudio.h >
#define RED_BTN_PIN 4
#define BLU_BTN_PIN 5
#define YLW_BTN_PIN 6
#define GRN_BTN_PIN 7
#define RED_BTN_NAME (char *) "1.mp3"
#define BLU_BTN_NAME (char *) "2.mp3"
#define YLW_BTN_NAME (char *) "3.mp3"
#define GRN_BTN_NAME (char *) "4.mp3"
void play(char * filename) {
LAudio.setVolume(5);
LAudio.playFile (storageSD, filnamn);
Serial.Print ("spela");
Serial.println(filename);
Delay(5000);
}
void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
tag (!. Seriell);
Serial.println ("initiera SD-kortet...");
LSD.begin();
Serial.println ("kort initierats.");
pinMode (RED_BTN_PIN, indata);
pinMode (BLU_BTN_PIN, indata);
pinMode (YLW_BTN_PIN, indata);
pinMode (GRN_BTN_PIN, indata);
}
void loop() {
om (digitalRead(RED_BTN_PIN) == hög) play(RED_BTN_NAME);
annat if (digitalRead(BLU_BTN_PIN) == hög) play(BLU_BTN_NAME);
annat if (digitalRead(YLW_BTN_PIN) == hög) play(YLW_BTN_NAME);
annat if (digitalRead(GRN_BTN_PIN) == hög) play(GRN_BTN_NAME);
}