Litet är vackert: Micro-Carving och Micro-målning en Robot som står på ett knappnålshuvud. (3 / 5 steg)
Steg 3: Micro-målning
Konstnärer oljefärger
Japan torrare
#2 exacto kniv eller mycket fina (. 0015") tråd för användning som en pensel
Hår från en fluga för användning som en borste (valfritt)
Att välja rätt förstoringsglaset
Jag hittade 3.7 x pannband förstoringsglas vara lämplig för carving men inte tillräckligt för målning. Jag tejpade ett 3 x förstoringsglas för ett flexibelt ljus (bild 4) och används som tillsammans med pannband förstoringsglaset för målning. En 10 x förstoring var också användas för att kontrollera de minsta detaljerna. Styr, antar jag, göra allt i stereoskopisk Mikroskop.
Att välja rätt färg
Det visade sig att för mig, micro målning var betydligt hårdare än mikro carving. Vid första försökt jag med vanlig oljebaserad färg används för modeller. Det var en katastrof. Det visat sig nästan omöjligt att skapa riktigt små prickar och linjer. Problemet är att när användande riktigt små mängder av vanliga lösningsmedel baserad färg de tenderar att pärla upp och huden över i några sekunder. Detta gör det nästan omöjligt att skapa tunna linjer och små prickar. Jag då försökt användande baserat akrylfärger och fick liknande dåliga resultat.
Slutligen försökte jag konstnärer oljefärger. Jag har aldrig gillat denna typ av färg eftersom det kan ta veckor eller månader för att torka ut. Men för det här programmet är nästan perfekt. Dock om du inte vill vänta en löjligt lång tid för färgen att torka, skulle jag rekommendera att använda en droppe av Japan torrare till en liten klump (ungefär lika stor som ett suddgummi) av oljefärg. Detta gör färgen någorlunda torr i en dag eller två.
Du kan också ha att tunna färgen med linolja. På denna skala, om du lägga den på för tjocka som jag gjorde, du kommer att utplåna många Detaljer för carving.
Bild 7 visar roboten efter målning. Efter det var målade epoxied jag ett människohår på baksidan av huvudet för att skapa öra antennerna. Basen som skulpturen är kopplad till gör en bra palett för oljefärger.
Att välja rätt borsten
Willard Wigan, en av befälhavarna på mikro-carving och mikro-målning, sägs att använda ett hår som plockats från en död fluga som en pensel. Jag försökt den och fann den hår vara tunt nog men för kort för att lätt användas.
Du måste hitta den tunnaste delen av något för att måla på mikroskopisk nivå. Människans hår fungera men är för tjock på .1mm att skapa små nog streck och punkter för mikro målning. På grund av tjockleken av färgen på ett hår, för att skapa en rad bredden på ett människohår, behövs en mindre tjocklek än ett människohår.
Efter att ha provat en del av ett människohår, flyga hår, 004 tums nylontråd och tunt papper klippa till en vass spets, fast jag slutligen på en enda strand koppartråd som var. 0015" tjock. Detta fungerar ganska bra. I slutändan använde jag även en #2 x-acto kniv som en pensel som dess mycket vass spets var lättare att kontrollera. Det visar sig att just att placera spetsen på pensel exakt där du vill att det inte är så svårt. Vad är extremt svårt är att få rätt konsistens färg och kontrollera hur det lossnar borsten (knivsegg eller wire). Några gånger var jag bara kunna skapa linjer eller punkter tunnare än ett människohår.
Som ni kan se mina mycket grov mikro-målning resultat (bild 8), att göra mikro-målning väl, troligen kräver år av övning.
Det finns artister (se steg 4) som målar komplett miniatyr scener på dukar storleken på min robot skulptur.