Logga Arduino skisser 101 (5 / 7 steg)
Steg 5: Blink.ino
Eftersom detta är redan i miljön, behöver du inte skriva det.
Under arkiv, Välj exempel, försiktigt flytta över till 01. grunderna och välj glimten (se bild)
TIPS: / * och * / är som parenteser, (och). De behöver komma parvis.
Kommentarer: Något efter / * innan * / är en kommentar. Som i detta exempel kan detta sträcka sig över flera rader. (Märka ++ sätter dem i grönt). Kommentarer ignoreras av kompilatorn och de skickas inte till Arduino.
Så vad är de? Tja, gör de programmet lättare att läsa. Bra programmerare lägga massor av kommentarer så att alla som läser programmet har en bättre förståelse av vad som händer. Och det är bra att programmeraren när han felsöka ett program eller försöka komma ihåg vad han gjorde, två år sedan när han/hon först skrev programmet.
TIPS: / / är också en kommentar. (Här kan ha lagts till i C++). Detta är lite annorlunda. De bara sträcker sig till slutet av raden och du behöver inte ha ett matchande par i slutet. Dessa tar endast två tangenttryckningar istället för fyra, så återigen mindre karpaltunnelsyndrom!
Technobabble: Massor av programmerare använder inte den tidigare men jag gillar att använda dem när du felsöker och du vill hoppa över en stor del av koden.
int ledde = 13.
Variabler: Denna enkla lilla line introducerar variabler. Istället för att berätta vad en variabel är, ska jag berätta hur det fungerar. En av de saker som en kompilator gör med detta är när det ser ledde i skissen ersätts det med 13.
Så kan du fråga, varför inte bara sätta 13 i i stället för ledde i första hand.
Det finns två goda skäl:
1. när någon läser programmet ser ledde, är det mer förnuftigt än 13. Det ger dig en bättre uppfattning om vad programmet gör.
2. Låt oss säga att du använder 13 istället för led i tio platser i koden. Men du väljer att ändra den till ledde = 10. Om du hade 13s i koden, skulle du behöva hitta alla tio platser och ändra dem alla. Plus kan du komma över en 13 som inte hänvisar till led och ändra det av misstag. Detta sätt har du bara att göra det på ett ställe.
Tips: Variabler är skiftlägeskänsliga.
Så vad är 'int'? Det är variabeltyp. Kom ihåg datorer endast behandla 0 och 1. Se:
Du måste berätta det vad 0 och 1 representerar och hur mycket plats de tar upp. En int är ett heltal, en rad med ingen decimal. (Och det kan vara negativt i stället för en unsigned int). På standard Arduino är int 2 byte (16 bitar). Detta begränsar det till från-32,768 till 32 767.
Technobabble: Om du är en nyfiken Geek och undrar var dessa värden kom ifrån, du kan slå upp binär matematik och 2 kompletterar math.
Förresten, varierar storleken på en int kraftigt i C och C++ kompilator. Det finns även en 4 byte int i världens Arduino (Arduino som).
Så borde du veta vad setup() är.
pinMode ledde (, OUTPUT);
Detta är specifikt för Arduino. Den berättar mikrokontroller som ett visst stift (betecknas som D13, i detta fall) kommer att anges som en utgångsstiftet. Detta behöver bara göras en gång så det är i setup().
loop()
digitalWrite (ledde, högt); Aktivera LED (HIGH är spänningsnivån)
Detta är en Arduino specifika funktion med två parametrar. Först berättar vilka stift att använda. Andra berättar den till sätta den hög (5V) eller låg (0V). Det vita utrymmet efter; och kommentaren ignoreras av kompilatorn.
Tips: Obs versaler på alla dessa funktioner och definierade parametrar. Jag kan inte minnas dem så ofta hänvisar till: http://arduino.cc/en/Reference/HomePage
Delay(1000); vänta en sekund
En annan Arduino specifika funktion. Allmänhet körs programmet ett steg efter den andra. När den ser delay(1000) pausas det under en sekund (1000 millisekunder) innan du går till nästa steg.
Du bör nog ha en bra idé vad nästa två steg göra.
Sammanfattning: Programmet tänds lysdioden, väntar 1 sekund, släcks LED, väntar 1 sekund.
Sedan upprepas den denna process över och över (loop()).