Logga Arduino skisser 101 (3 / 7 steg)
Steg 3: Den enklaste sketchen
Arduino är mycket strikta. När du har en (du måste också ha en). När du har ett {måste du ha en}.
Alla Arduino skisser kräver allt i en att vara där. Det kan finnas en massa kod innan ogiltiga setup(). Det kan finnas en massa kod mellan båda {} s och det kan finnas koden efter sist} men alla dessa måste vara där någonstans.
Varning: Aktivering är viktigt. Om du kapital tomrum eller Setup eller Loop, det inte fungerar.
Tips: Aktivering är viktigt, avstånd och radmatning är inte (oftast). Du kunde ha:
void setup() {} void setup () {}
void setup()
{
}
Det bryr sig inte.
Tips: Tom setup() allt mellan detta {,} är endast köras en gång.
Tips: void loop() allt mellan detta {,} är kör flera gånger tills kraften tas bort.
Tekniskt sett kan så inte är alltid fallet, du skriva programmet där det fastnar inuti loop().
Tips: varje gång du ser en "ordet" följt av (), som innebär att det är en funktion, t ex setup(). En funktion är en grupp av instruktioner som gör något konkret. Ibland är det föregås av void och ibland av något annat. Ibland finns det saker inuti den ().
Technobabble: Om det finns saker inuti den (), kallas saker parametrar. Parametrar är information som används av funktionen.
Technobabble: Om ordet före funktionen inte är "void", det betyder returnerar funktionen lite information.
t.ex. int addTwoNumbers (int x, int y) kan vara en funktion som tar siffrorna, lägger till dem och returnerar resultaten.
Det som är trevligt om en funktion är att du kan kalla det många olika tider med olika parametrar och olika resultat. T.ex. z = addTwoNumbers (7, 4), z är 11.
T.ex. z = addTwoNumbers (33, -4), z är 29.