Lösenord tillgång med arduino (1 / 5 steg)
Steg 1: Tråd LCD till Arduino
Först och främst ansluta stift 1 och 16 i LCD-skärmen till marken järnväg på skärbräda
Anslut sedan stift 2 och 15 av LCD-skärmen till den + 5 v järnväg på skärbräda
Nu ansluta marken järnväg (bör vara blå) för bakbord till en marken pin på Arduino;
Ansluta den + 5 v järnväg av bakbord (detta är röd) till en av de + 5v stiften på Arduino styrelsen.
Nu kommer kontrast potentiometern som skall kopplas till stift 3 av LCD-skärmen.
Potentiometern har 3 stift. Ta mitten stiftet och Anslut den till stift 3 av arduino med hookup wire. Anslut othere två stiften en till + 5v och den andra till GND(ground). Det har ingen betydelse.
Nu låt oss göra ett test: makt upp arduino. LCD-skärmen ska tändas. Om den gör sedan Great! Om LCD-skärmen inte tänds sedan slå av strömmen och kontrollera ledningarna.
Aldrig ändra, flytta eller ta ut kablarna från kretskortet när Arduino drivs upp. Du kan permanent skada Arduino.
Om ljuset fungerar rotera potentiometern hela vägen till höger och hela vägen till vänster tills du ser 2 rader av svarta rutor. Det är kontrasten.
Nu ta ut kraften och låt oss koppla in LCD till Arduino med signal kablar så vi kan visa något på den.
Är du redo? Kom så går vi!
Anslut stiften enligt följande:
LCD-stift 4--> Arduino stift 2
LCD-stift 5--> Arduino stift 3
LCD-stift 6--> Arduino stift 4
LCD-stift 11 -> Arduino Pin 9
LCD-Pin 12--> Arduino stift 10
LCD-stift 13--> Arduino stift 11
LCD-stift 14--> Arduino stift 12
Och det borde göra det för LCD kretsen.
En Provningsmetod för den LCD: tillfälligt.
#include < LiquidCrystal.h >
initiera bibliotek med numrerar av gränssnittet stiften
LiquidCrystal lcd(2,3,4,9,10,11,12);
void setup() {
Ange den LCD antal kolumner och rader:
LCD.BEGIN (16, 2);
Skriv ut ett meddelande till LCD-skärmen.
LCD.Print ("hello, world!");
}
void loop() {
ställa markören till kolumn 0, linje 1
(Obs: linje 1 är den andra raden, sedan räknar börjar med 0):
lcd.setCursor (0, 1);
skriva ut antalet sekunder sedan återställning:
LCD.Print(Millis()/1000);
}
Kopiera och klistra in den i ett fönster med arduino miljö, kontrollera att du har styrelsen och seriell port anges korrekt och klicka på överför när du kopplar in usb med arduino.
Du kommer att se TX och RX ledde blinkande, som innebär att koden kommer till arduino.
Tryck reset botton en gång på arduino, finjustera kontrasten, och du bör se Hello World visas.
Grattis! Har du den LCD arbetande! :)