Lövträ hårkammar på bläddrar såg - gjort på Techshop (2 / 6 steg)
Steg 2: Design & dra kammen
Trä är betydligt mindre flexibla än plast, så det inte kan flex för att rymma mitt hår när jag blir det ut (just nu det är kort, jag brukar ha den riktigt långa). Varje gång jag gräva djupt blir det klungade upp och fastnat. Så denna gång jag fördelade tänderna ytterligare isär, och även göra en bred öppning vid basen av tänderna, som låter klungade upp hår fly - något jag kopierade från utformningen av en annan maker som beskrev utformningen av hans metall kam (inte kan hitta länken till det just nu).
För att göra kam mönstret jag använde Adobe Illustrator (Inkscape är ett öppen källkod alternativ). Jag har beskrivit min processen nedan, men jag har också gjort märkt skärm ta till fånga att göra processen tydligare. Den slutliga utformningen ingår som en PDF och illustrator-fil i slutet av detta steg.
- Först ser gjorde jag en linje något större än den slutliga bredden på min kam - jag vill ha min kam vara ~2.5 inches, så jag gjorde en 3 tums linje - du varför senare.
- Jag använde Illustrator effekter-menyn, och valt snedvrida zig-zag->. Detta öppnar upp rutan sicksack-effekter. Jag valde förhandsvisningen så jag kunde se effekterna av mina inställningar realtid.
- Två inställningar på zig-zag är höjd (amplitud) och toppar-per-segmentet (linje). Min första kam hade 11 tänder, vilket leder till 21 toppar (topp och botten) per rad. Så för min andra kam lägre jag toppar till 15 toppar, som ger mig 7 tänder.
- Efter använder den zig-zag gick jag till menyn objekt och valt "Expandera utseende. Detta ändrar zig-zag från en förhandsvisning form i en faktisk vektor linje.
- Nästa, jag gjorde några ovaler på basen av varje tand - då jag använde verktyget pathfinder att förena ovalerna och tand former, att skapa den slutliga utformningen av tänder med en glödlampa området mellan varje tand. Den resulterande hål gör utrymme för hår att fly.
- Anledningen till att jag gjorde min linje större (3 tum) än min Målstorlek (2,5 tum) är för att jag ville cut-off de senaste topp från zig-zag. Jag använde direktmarkeringsverktyget att markera det första och sista segmentet av vågen och ta bort dem. Jag hade också att ta bort vissa herrelösa linjer skapad av tidigare pathfinder processen
- Nästa, jag använde verktyget Ritstift Rita formen handtag. Jag är inte säker på om det var nödvändigt, men jag skapade ett andra lager på denna punkt, för att undvika att ändra formen på tänderna medan jag drog i handtaget.
- Jag spelade med spline inställningarna tills jag fick en halv-handtag form att jag var nöjd med, då jag använde den "transform -> reflektera verktyg för att skapa en speglingskopia av min halv-handtag, sedan ihop de två raderna.
- Slutligen, jag såg till handtaget och tänder var uppradade korrekt, så används den "fönster -> pathfinder -> förena" verktyg för att kombinera handtaget och tänder tillsammans. Denna process skapat några felaktiga artefakt - jag använde direkt-markeringsverktyget för att ta bort de.
När jag var nöjd med mönstret, jag dubbel kollade mått och skrivs det ut.