Magic Monkey Shooter (2D bollbana problemlösning) (1 / 4 steg)

Steg 1: Bana teori



Matten och fysiken bakom detta projekt är ganska enkel. Första jag kommer att utveckla alla matematik och teori du behöver veta, i sin mest grundläggande form, att denna läxa (jag antar du vet grundläggande fysik). Sedan går jag in några mer komplicerade alternativ för avancerade studenter. Jag rekommenderar kort läsa detta avsnitt, som tittar på resten av den instructable och sedan återvänder till den här sidan när du har en gedigen uppfattning om vad som händer i experimentet.

Presentation:
Det finns två kroppar i rörelse i detta projekt. Först är kulan (marmor) och andra är apan (eller andra kvav leksak). En volontär skytten står på ena sidan av rummet och skjuter marmor från slutet av PVC röret som en spitball. I andra änden av rummet hänger en kvav leksak från en elektromagnet. När marmor matas ut i slutet av röret, bryter det en liten tråd kontakt. När tråd kontakten bryts stänger elektromagneten av, släppa leksaken. Marmorn kommer att drabba den fallande leksaken varenda gång, oavsett hastigheten på kullager. Studenter är alltid förvånad över detta.

Den grundläggande teorin:
(Förlåt mig för längden av denna förklaring) I 2D-planet finns det naturligtvis 2 riktningar: x och y. Därför, för att korrekt beskriva en kroppens läge och rörelse i planet, måste du beskriva dess x-position, hastighet, och acceleration, samt dess y-position, hastighet och acceleration. Eftersom detta experiment inte uppstår när kropparna är i jämvikt, blir det nödvändigt att också beskriva kroppens position, hastighet och acceleration på olika gånger. Oroa dig inte, det är inte det komplicerade bara ta det stadigt.

Ekvationer av rörelse:
Om du är bekant med fysik bör du vet ekvationerna för rörelse (med konstant linjär acceleration):
Position: s(t) = s0 + v0 * t + 1/2 * en * t ^ 2, där s = position (x eller y), v = hastighet (x eller y komponent), a = acceleration (x eller y komponent)
Hastighet: v(t) = v0 + en * t
acceleration: detta kommer att vara antingen 0 för horisontella riktningar eller acceleration beroende på tyngdkraften i vertikal riktning.

Med hjälp av ekvationer:
Vi har två olika organ så vi måste titta på var och en separat.

Kroppen 1, marmor:
Den marmor "starttillstånd" blir den stat det när det lämnar slutet av fat. Det har därför endast en x komponent av initial hastighet. Om vi försummar luftmotstånd och friktion, kommer inte att ha en x komponent av accleration. Så, vår x-komponent av positionen i marmorn ser ut så här: x(t) = x0 + v0 * t. Om du tilldelar ditt koordinatsystem så att den ursprungliga x-positionen på marmor är noll (som i min figur), ekvationen är helt enkelt x(t) = v0 * t. Du kan använda en photogate i slutet av pipan för att få kula exakt hastighet, eller du kan göra det för skull illustration.

Eftersom vi vill veta tid och placera de två organen kolliderar, och eftersom apan sjunker rakt ner (ingen ändring i x-position) att medel som vi vill veta tiden som x-position på marmor är lika med x-position apan. Du måste mäta detta avstånd när du sätter upp i klassrummet. Låt oss säga att du mätt det vara 25 fot och att kullager rör i 50 fot per sekund. Detta är vad ekvationen skulle se ut: 25 ft = 50 ft/s * t. lös för t att få som marmorn kommer att vara på samma x-koordinat som apa vid t = 0,5 sekunder.

Body 2, fallande apan:
Nu vet vi när marmor anländer och träffa apan. Men vi behöver ta reda på var två kommer att vara i lodrätt utrymme när de kolliderar. Ta y-position ekvationen för apan: y(t) = y0 + v0 * t + 1/2 * en * t ^ 2. Nu i det här fallet blir y0 första höjd att apan är hängde på, kommer inte att ha en initial hastighet och det är acceleration är acceleration beroende på tyngdkraften. Så ser ekvationen ut så här: y(t) = y0 + 1/2 * (-32.2 ft/s ^ 2) * t ^ 2. Observera att om du gjorde de y-positionen för marmor skulle du komma upp med exakt samma ekvation. Detta innebär att de alltid kommer att vara i samma y-ställning!

OK, så vi fick reda på de kommer hit vid t = 0,5 sekunder så låt oss plugg som (antar första höjden av apan är 6 fot från golvet):
y(t) = 6 ft + 1/2 * (-32.2 ft/s ^ 2) * (5 sek) ^ 2. Lösa för y-position får vi y = 1.975 fötter. Ta daaa! Kulan kommer att drabba apan efter halv en sekund och medan de är 1.975 fot över golvet.

För de avancerade studenterna / lärare:
Du kan göra detta som komplicerat som du vill ha. Har eleverna härleda ekvationer eller föreslå ett scenario med icke-konstant accelerationer och hastigheter (Obs: Detta garanterar inte längre de kommer att slå varandra). Om de vet kalkyl, hjälpa dem att inse att ekvationerna av rörelse är derivat av varandra.

Se Steg
Relaterade Ämnen

PlayStation 4 överhettning problemlösning

När jag köpte PS4 märkte jag det efter några minuter att spela Killzone min PS4 vänder i till hårtork.Jag kunde skicka den till Sony service men jag förklarade att om konsolen fungerar problemet måste vara i kylsystem.Steg 1:Jag dissembled konsolen i...

Undervisning i fysik och kreativ problemlösning med knutar

Jag älskar paracord. Så när jag försöker tänka ut maker program som kan göras billigt på endast 45 minuter för vår maker klubb på jobbet (jag jobbar som en bibliotekarie) fick jag naturligtvis tänka på paracord.Barnen hamnade alla att göra en akut pa...

Linkit en seriell fönster problemlösning

När jag försökt till installera linkit en plug-in för min arduino programvara, jag kunde ladda ner och köra program på min linkit en, men fönstret serial skulle inte Visa någon av texten som styrelsen var tillbaka. Detta är hur jag löste det probleme...

Problemlösning och Tips för kokt ägg

Har du någonsin undrat varför vissa recept som följt till ett T inte producerar samma resultat? Jag hade aldrig problem matlagning kokt ägg tills jag flyttade till en annan stat. Jag äntligen beslutat att försöka lista ut vad jag gjorde fel. Jag har...

Hur problemlösning trigonometri

Introduktion: trigonometri. Detta Instructable är ursprungligen för nionde eleverna på DIS, men alla är välkomna att lära sig om trigonometri. I denna inledning kommer jag ge en allmän översikt av ämnet av trigonometri, tips om hur man lär och studer...

Älskar problemlösning

Kärlek ASTROLOGER i CHANDIGARHÄlska en sentimental touch av känslor att utforska de vackra stunderna i livet. Livet utan kärlek verkar som ingenting händer till din fördel och du gör allt utan något intresse. Livet är den underbara varelsen av din eg...

Chunky Monkey glass

när det var dags för vår dotter, för att välja hennes Halloween kostym, hon visste precis vad hon ville bli: hennes favorit dessert, Ben & Jerry's Chunky Monkey glass. Lyckligtvis är detta val absolut enklaste smak eller glass till anthropomorphize....

Skriver en meritförteckning

Många åsikter finns i överflöd på hur man skriver en meritförteckning. Be någon 20 människor och du kommer sannolikt slutet upp med 21 svar (även om du inte har en egen).Detta Instructable verkar ganska ordrik, finns det en mängd information inom plu...

Reparera Mini Cooper elektriska dörren lås manöverdonet / låsmekanism

denna instructiable visar hur att reparera en Mini cooper dörr lås manöverdonet. Jag gjorde detta till min 2003 mini cooper s. Jag var trött på att läsa om oräkneliga antalet människor som har varit tvungna att ersätta detta dåligt utformade komponen...

Två väggar utomhus skjul

Mitt hus har en stor nytta garage i ryggen, ett utrymme som är perfekt för förvaring av cyklar, en gräsklippare eller utomhus leveranser. Problemet är att jag vände det utrymmet i min trä stänga butiken och jag var tvungen att lagra mina cyklar under...

Alexander Calder mobiler med återvinningsbart avfall

länka historia med konst är ett bra sätt att hjälpa eleverna att skapa en "webb" av kunskap i stället för att be dem att minnas en lista med slumpmässiga fakta. Jag vilja fokus lektioner om specifika konstnärer eller punkter i historien så att j...

FUZZY SIPPERS - 1: a klass knorra - vecka 3

"FUZZY SIPPERS" är den tredje lärdomen i 10 i veckan Tinkering serien erbjuds till första klass studenter. Med hjälp av vardagliga material i öppna projekt, omvandlar vi vanligt till det extraordinära samtidigt vårda problemet lösa färdigheter,...

Electric trädgård vagn

A självförsörjande dumpning trädgård vagnSteg 1: Brainstorming jag kunde verkligen använda en power assisterad trädgård vagn och det skulle sätta ett körsbär på toppen av det dumpade. Jag plockade upp ett gratis trasiga löpband idag och bestämde att...

Musikaliska vävstol

Skapa en musikalisk vävstol med en Makey Makey.Steg 1: Skapa en prototyp Vi ville skapa en vävstol som skulle skapa musik som fjäderbollen rörde vid varje varp tråd. Vi ville mer än 5 arbetande trådar... men först var vi tvungna att testa tråden. Vi...

Hur man startar ett företag

starta ett företag är inte svårare än att bestämma att du har den risktolerans och temperamenten för sådan en strävan och beslutar att bara ta din idé och gå för det.Det finns ingen enda recept för att starta ett företag.Trots den catchy titeln, dett...

Kapten kartong piratskepp

Detta är ett projekt för min 9: e klass teknik och problemlösning kurs. Vår kostym, instructable, bild och presentation kommer att räknas som våra midterm exam klass.Detta projekt var att bygga en kostym för mellanstadiet barn, med endast kartong och...

Hur man läser en röd Marina flagga kartong klädedräkt

denna kostym var ett projekt för skolan. Projektet kräver studenterna att designa och göra en marin tema kostym med endast flat pack designad kartong och slitsade konstruktion. Detta projekt bidrog elevernas kommunikation, problemlösning och organisa...

Badrum fåfänga med fartyg sjunker

jag köpte ett hus ca 2 månader sedan och var tvungen att åter göra badrummet direkt på en stram budget. Jag såg några inspirerande fartyg sjunker mönster online som jag trodde "hey, vem som helst kan göra det"... och så här det går.Steg 1: mater...

Hantverk och teknik genom costuming

När jag Visa någon är en kostym som jag har gjort det första svaret alltid "det är häftigt! Vart köpte du det?" Jag berätta för dem "Jag köpte inte det-jag gjorde det själv." "Du gjorde det? Åh, kunde jag aldrig göra det."Och...