Materiella spekulation: ISIS (3 / 5 steg)
Steg 3: Modellering + 3D-utskrifter
Först trodde jag det var möjligt att använda programvara som Memento eller 123D fånga eller resumé för att skapa 3D-modeller från bilder av de artefakter som förstördes. Jag upptäckte också att det finns ett projekt, kallat Projektet Mosul som försöker att använda denna process för att rekonstruera dessa förstörda objekt. Men som jag fortsatt min forskning och träffade olika modellerare och programvara utvecklare/ingenjörer, insåg jag snart att det blir nästan omöjligt att rekonstruera de flesta av dessa modeller från stillbilder eftersom det finns bara inte tillräckligt hög kvalitet bilder och dokumentationer från artefakter. All programvara som använder bilder för att skapa 3D-modeller endast fungerar om man har tillgång till 20-30 bilder av hög kvalitet från olika riktningar/perspektiv och det är därför jag har tvivel om återuppbyggnad idén från bilder någonsin kommer att fungera för detta specifika fall. Detta är när jag flyttade till 3D modellering från scratch idé.
Som jag nämnde, har den svåraste och mest komplicerade delen av mitt projekt varit bristen på information i allmänhet. Jag blev förvånad av hur lite information + bilder var ute (både online och offline) om dessa artefakter, museet och de webbplatser som förstördes. Jag forskade i svenska, persiska och arabiska för nästan 2 månader. Kontaktade så många människor och resurser och fann mycket lite mängd användbar information. Jag tror för mig, detta är den poetiska och också sorglig föreställning av detta projekt. Hur förstörelsen video gick viral och var bevakad av så många människor, men sedan så lite resurser och information är tillgänglig om artefakter och även Mosul museet sig (som är den näst största museet i Irak efter Iraks nationella Museum i Bagdad)... Och därför var det oerhört viktigt för mig att tänka om olika sätt att samla denna information och spara dem för både nuvarande och framtida civilisationer. Eftersom så mycket av vad ISIS eller extrema islamiska grupper vill "återskapa" historia; Riva och ta bort tidigare... och jag är älskar denna idé att motstå som med hjälp av både digitala och fysiska former och material. (I den kommande månaden, jag också ska göra STL-filer tillgängliga för allmänheten med en rad text och skriva störas online).
Så ett helt team av kollegor, vänner och studenter hjälpte mig med modellering några av dessa artefakter (Shane O'Shea, Sierra Dorschutz, Patrick Delory, Christian Pramuk). < är några av dessa fortfarande pågår >. Sedan tog jag dem genom olika 3D-modellering/utskrift programvara, rengöring maskorna, skapa minneskort och flash-minne "nedskärningar/hål" inuti "kroppen" av varje bit och 3D-utskrift i tydligt material. Så tanken är att du kan se dessa digitala tryckta artefakter inuti de fysiska kropparna av dessa 3D antika objekt.