Med en Arduino Uno R3 som en spelenhet (2 / 7 steg)
Steg 2: Binda upp en grundläggande Switch & programmering
Nu när du har en switch hooked på stift 5, börjar vi Arduino-programmering. Koden jag använde är kopplad och nedan:
// *********************************************
Denna konstant kommer inte att ändra:
CONST int buttonPin = 5; PIN-koden som tryckknappen fästs
Variabler som ändras:
int buttonState = 0; aktuell status för knappen
int lastButtonState = 0; tidigare tillstånd av knappen
void setup() {
Initiera knappen pin som indata:
pinMode (buttonPin, ingång);
Initiera seriell kommunikation:
Serial.BEGIN(9600);
}
void loop() {
Läs det tryckknapp ingångsstiftet:
buttonState = digitalRead(buttonPin);
om (buttonState == hög) {
Om det aktuella läget är hög då knappen
Skicka till följetong att motorn har startats:
Serial.println ("Start motorn");
fördröjning (100);
}
Spara det aktuella läget som den förra staten,
för nästa gång genom öglan
lastButtonState = buttonState;
}
// *********************************************
När upp till Arduino, kan du öppna upp seriella monitor (Verktyg > Serial Monitor) och tryck på knappen. Den bör Visa "Starta motorn" så länge du att trycka på knappen. Du kan fippla med förseningen senare som passar din smak men Vänligen observera detta kan orsaka problem i spelet. Du nu skickar en seriell snöre genom taktil feedback. Det är bra!